De fleste som har vokst opp med spillkonsoller har sittet bak rattet i en Nissan Skyline GT-R – i hvert fall i digital form. Vi tar en omvisning i den ekte varen.
Med blikket festet på panseret på den hvite Nissan Skyline GT-R lot jeg venstre hånd forlate rattet for å gå i tredje gir. Skiftet går smertefritt, selv om det krever litt innsats, og jeg kan gå tilbake til å holde fokus på veien, skriverBil Magasinet . Det hele føles litt vanskeligere i dag, for jeg sitter på «feil» side av bilen, siden en Nissan Skyline R32 GT-R aldri ble importert til Europa. Av samme grunn begynte denne bilen sitt liv i Japan, hvor bilene er høyrestyrt. LES OGSÅ: Regjeringen øker bilavgiftene – bilene kommer til å bli så dyre om en liten stund! En venstresving nærmer seg, og selv om jeg girer med feil hånd, føler jeg meg fortsatt hjemme nok i den japanske coupéen til et midtgassforsøk på vei ned til andregir. Venstre hånd fungerer ikke så raskt som min høyre vanligvis gjør, men pedalene er plassert som de pleier, og sitter så tett at foten vrikker, slik at hælen svinger over fra bremsen til et raskt spark på gasspedalen, skjer uten dramatikk. De første meterne i R32 slipper jeg clutchen og er nok en gang imponert over hvor presis, stram og mekanisk jevn denne Skyline R32 GT-R faktisk føles. Jeg har imidlertid ikke lenge til å dvele ved den slags luksus, for å kjøre høyrestyrt bil på veier beregnet for venstrestyrte biler krever en tunge som holdes rett i munnen. Første gang verden hørte navnet Nissan Skyline GT-R var i 1964, da den japanske bilgiganten presenterte en ny og litt annerledes modell. For dette var en mellomstor, vanlig gatebil som var kort som en sportsbil, og det var noe helt nytt. Husk at i 1964 hadde ikke verden hørt om biler som BMW M3 og Porsche 911 var nettopp blitt introdusert. Spol frem 30 år, den hvite GT-R med modellkoden R32 ser du på bildene før du forlater fabrikken i Murayama, som ligger i den nordlige delen av Japan. Omtrent samtidig skjer det noe hos et av de andre gigantselskapene i Japan. Elektronikkselskapet Sony sender sin første spillkonsoll til markedet, som skal hete PlayStation. Og akkurat det vil spille en enorm rolle for Nissan Skyline R32 GT-R. Den legendariske motoren Den hvite Nissan, som jeg fikk muligheten til å teste i dag på Nordsjælland, har fra vuggen en ganske imponerende mekanisk dåpsgave med seg. Under det lange panseret sitter en 2,6-liters rekkemotor med seks sylindre. To turboer er montert på den, som skyver effekten opp til 280 hk. Fordi kreftene sendes til asfalten, går de gjennom en 5-trinns manuell girkasse ned til en firehjulsdrift. Og for å gjøre det hele enda mer komplisert er bilen også utstyrt med firehjulsstyring. De hardtpumpede mekaniske løsningene og spesifikasjonene var ikke bare en kort, japansk ingeniørs våte drøm om en gatebil. Nei, fordi GT-R var en homologeringsbil slik at Nissan kunne delta i den prestisjetunge standardbilserien. Nissan Skyline GT-R R32 i gruppe A kan produsere mellom 500-650 hk avhengig av etterspørsel og forhold. Kort også i Danmark I Danmark var det også mulig å se Nissans GT-R innen motorsport, hvor den bl.a. kunne oppleves i den ikke fullt så hardkokte gruppe N-klassen. Fra 1990 til 1994 tok Nissan den japanske mesterskapstittelen for standardbiler med bare én Skyline R32 GT-R. Det er heller ingen tilfeldighet at den danske eieren av bilen bevisst gikk for en hvit variant – hvit er Japans racingfarge. Bare fullført 7000 kilometer Bak rattet på de smale landeveiene kan jeg føle at denne Nissan har sine røtter i motorsporten. Hytta er ikke skrapete, men det grenser til det, og det er ikke noe overflødig. Setene er trukket i et stoffmateriale som er veldig tidstypisk. Instrumentpanelet er pakket inn i mørk plast, og klokkene bak rattet er også svært spartanske. Bare noen få rotete detaljer ved nålen og de høye omdreiningene bryter de grå-svarte nyansene. En stor GT-R-logo er preget i rattnavet, men ellers er den også uten de store detaljene. Fokusert er det mest treffende ordet jeg kan si om hyttedesignet. Bilen jeg er ute i har kun tilbakelagt drøyt 7000 km i løpet av sin 21-årige levetid, så la oss ikke kaste bort tiden bak rattet. Da jeg først hørte den lave kilometerstanden tenkte jeg at det var en fare for at bilen hadde satt seg litt i det hele, for en bil skulle helst trenes. Heldigvis blir bekymringene mine fort gjort til skamme så snart noen snur seg. Som soldater i tight formasjon er motorlyden en vanlig straight-seks-lyd med den velkjente harmoniske gangkulturen. Etter hvert som turtallene stiger, øker også en liten susing fra de to turboene; en lyd som har et umiskjennelig mekanisk bitt som sjelden høres på moderne biler. Girene i 5-trinns girkassen er stilt opp som soldater i en tett formasjon. Samlet sett er håndteringen av Nissan Skyline R32 GT-R mye enklere og også morsommere enn jeg forventet. Begynner du å massere litt på gasspedalen og timer giret riktig i forhold til turtall, er det ren glede i form av mekanisk presisjon på et nesten ufattelig høyt nivå. Testbilen ble produsert i mai 1994, og etter nøyaktig 20 år fikk den i 2014 dansk jord under hjulene. Et Playstation-spill med ratt og pedaler Mens den japanske sportsbilen levde et rolig liv med noen korte kilometer i hjemlandet, satt jeg på gutterommet med en PlayStation-kontroller i hånden. Et av spillene som roterte oftest i min nyinnkjøpte og veldig grå Sony PlayStation var racingspillet Gran Turismo. I dette virtuelle universet var gate- og racerbiler i fokus. Det tok ikke lang tid, for jeg lærte hvilke biler som var gode – spesielt hvis de måtte tunes eller kjøres hardt. De ønsket seg en turbo, da den gjorde det lettere å øke motoreffekten med f.eks. en annen motorstyring eller større turbolader. Deretter var firehjulsdrift et must, for da effekten passerte 400-500 hk, var bakhjulsdriften svært vanskelig å kontrollere. Siden Gran Turismo ble utviklet i Japan var det en overvekt av bilmodeller fra merker som Honda, Nissan, Subaru og Toyota. Blant de klare stjernene var Nissan Skyline GT-R R32, som akkurat oppfylte alle kravene for å kunne levere utrolig kraft som fortsatt kunne kontrolleres takket være firehjulsdriften. Motoren – hjertet i bilen i generasjoner I den virkelige verden er jeg nå glad for at Skyline jeg sitter i ikke har 800 hk og hva annet jeg kunne ha funnet å helle på bilen i PlayStation-spillet mitt . 280 hk føles greit nok, spesielt nå som jeg ikke kjenner bilen så godt og bruker mesteparten av min forståelse og koordinasjon til å styre i en høyrestyrt bil. Motoren er en historie for seg selv, men uten å gå for mye i detalj har den flere appetittvekkende aspekter som jeg ikke kommer forbi. Motoren heter RB26DETT og er hjørnesteinen i GT-R R32, men det stopper ikke der, for samme motorblokk lå også under panseret på både R33- og R34-variantene av GT-R. Det betyr at denne motoren i sin grunnform var i produksjon fra 1989 og helt frem til 2002. Først da siste GT-R fra 2008 kom på gata ble kraftverket byttet ut med et nytt. Rekkemotoren ble erstattet med en ny motor som i stedet var en V6. Selve blokken på RB26DETT er laget av støpejern, mens sylinderhodet er laget av aluminium. Må turtall for å prestere Til tross for turbotrykk trenger GT-R turtall for å yte best mulig. De 280 hk leveres ved 6.800 omdreininger, mens dreiemomentet på 392 Nm er tilgjengelig ved litt lavere turtall – 4.400 o/min, som fortsatt er høyt for en turboladet motor. Jeg vet fra mine Playstation-dager at motoren lett kan yte godt over det dobbelte av kraften. Og dataspill er faktisk ikke ved siden av virkeligheten i dette spesielle tilfellet. Nissan var også klar over at motoren kunne levere mye mer kraft, men en helt spesiell avtale holdt den på 280 hk. En såkalt gentleman's agreement mellom japanske bilprodusenter slo fast at 280 hk ikke ble overskredet i gatebilene. En lignende uskreven regel eksisterer også i Tyskland. Her er det bare ikke snakk om å begrense hestekreftene, men i stedet for toppfarten til maksimalt 250 km/t. Nissan og 'de offisielle tallene' Med disse reglene og grensene avtalt mellom produsentene, ønsket de å unngå provokasjon og signalisere at bransjen selv kunne regulere fartsfestivalen, og dermed unngå juridiske inngrep. Men akkurat som flere tyske biler faktisk kan gå litt over 250 km/t til tross for fartsgrensen, var de 280 hk fra Nissans motor også «bare» det offisielle tallet. I mange tilfeller kan det imidlertid godt være ekstra hk i bassenget. Jeg sitter igjen med en fantastisk følelse av bilen når jeg tar den siste høyresvingen av ruten. Bilen er utrolig lett og grei. Det er lett å kontrollere og jeg føler meg ikke nervøs eller forsiktig i selskapet. Samtidig er det en aura rundt bilen av utrolig kvalitet og avansert mekanisk glede. En heltebil for en hel generasjon Når du bare ligger og tuller, gjør ikke bilen noen forskjell. Balansen mellom tilgjengelighet og korglede er bedre enn jeg noen gang kunne ha forestilt meg. Men var det ikke også det som gjorde Skyline GT-R til en helt i PlayStation-spillet? Ja det var. Et utrolig kompetent stykke mekanikk pakket inn i en fin pakke, som ikke er på langt nær så vanskelig tilgjengelig som dataarket ellers kan tilsi. GT-R var en heltebil for meg i gutteårene, og etter en tur på Nordsjællands landeveier i ekte vare mange år etter mitt første bekjentskap, er jeg ikke det minste skuffet – det er veldig gøy, og jeg skal hjem og har støvsugd den gamle PlayStation og spilt Gran Turismo hele natten.
Nissan Skyline GT-R R32
Motor : R6, 2.569 cm3, 24V, biturbo Ytelse : 280 hk ved 6.800 o/min 392 Nm ved 4.400 o/min Toppfart : 245 km/t 0-100 km/t : 5,4 sek. EU-blanding : ca. 7,4 km/l