FANT DRØMMEBILEN I SØR-TYSKLAND I 2005 fant han drømmebilen hos en BMW-forhandler nær Bodensoen i Sør-Tyskland i lettere skadet tilstand. Italienerne er gode på mange ting, men rustbeskyttelse er ikke en av dem. Rorrammen er sårbar og måtte renoveres, akkurat som det var spor etter liv i USA. M1 ble aldri offisielt importert til USA, men private selskaper konverterte europeiske sportsbiler til de strenge amerikanske sikkerhetsgodkjenningene, som inkluderte store støtfangere med innebygde krengningshemmer og tunge stålbjelker i dørene for økt sikkerhet. Den tyske M1-spesialisten Axel Hagemann, som har restaurert 22 andre M1-er og anskaffet et stort lager av originale M1-deler fra BMW, restaurerte Claes' bil til sin opprinnelige europeiske konfigurasjon. MOTOREN – M88/1 Motoren var i toppform, så den har kun fått fikset småting som vannpumpen. Den er kjent blant BMW nordlendinger som M88/1; en 3,5-liters høyytelsesmotor med mekanisk Kugelfischer-Bosch-innsprøytning.
Det siste er forklaringen på M1s tendens til å spy ild når gasspedalen slippes. Systemet er for upresist til å stenge av drivstoffet raskt nok i tide. Det var faktisk verdens første motor med digitalt tenningssystem. Skulle du fått det gjort i dag er det umulig å finne originale reservedeler, men det er en autoelektriker som er vert for reservedeler fra gamle loppemarkedstransistorradioer, sier Claes. Turbolading var ikke klart for motoren, men hele konstruksjonen var designet for å klare de 850 hk som de villeste racingversjonene var ment å få. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre