FANT DRรMMEBILEN I SรR-TYSKLAND I 2005 fant han drรธmmebilen hos en BMW-forhandler nรฆr Bodensoen i Sรธr-Tyskland i lettere skadet tilstand. Italienerne er gode pรฅ mange ting, men rustbeskyttelse er ikke en av dem. Rorrammen er sรฅrbar og mรฅtte renoveres, akkurat som det var spor etter liv i USA. M1 ble aldri offisielt importert til USA, men private selskaper konverterte europeiske sportsbiler til de strenge amerikanske sikkerhetsgodkjenningene, som inkluderte store stรธtfangere med innebygde krengningshemmer og tunge stรฅlbjelker i dรธrene for รธkt sikkerhet. Den tyske M1-spesialisten Axel Hagemann, som har restaurert 22 andre M1-er og anskaffet et stort lager av originale M1-deler fra BMW, restaurerte Claes' bil til sin opprinnelige europeiske konfigurasjon. MOTOREN – M88/1 Motoren var i toppform, sรฅ den har kun fรฅtt fikset smรฅting som vannpumpen. Den er kjent blant BMW nordlendinger som M88/1; en 3,5-liters hรธyytelsesmotor med mekanisk Kugelfischer-Bosch-innsprรธytning.
Det siste er forklaringen pรฅ M1s tendens til รฅ spy ild nรฅr gasspedalen slippes. Systemet er for upresist til รฅ stenge av drivstoffet raskt nok i tide. Det var faktisk verdens fรธrste motor med digitalt tenningssystem. Skulle du fรฅtt det gjort i dag er det umulig รฅ finne originale reservedeler, men det er en autoelektriker som er vert for reservedeler fra gamle loppemarkedstransistorradioer, sier Claes. Turbolading var ikke klart for motoren, men hele konstruksjonen var designet for รฅ klare de 850 hk som de villeste racingversjonene var ment รฅ fรฅ. Klikk "NESTE SIDE" for รฅ lese videre