9. mai, 2025

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder elbiler. Og nå frykter Toyota at diktaturet i Beijing også vil sikte seg inn på hydrogenbiler.

Toyota er et av få bilmerker som fortsatt tror på hydrogenbiler.

Og nå erkjenner japanerne at det kommunistiske regimet i Beijing ligger foran. Dette gjelder også hydrogen, brenselceller og motorer som forbrenner hydrogen.

Faktisk ser Toyota nå Kina som ledende i utviklingen av hydrogenbilen.

Den japanske giganten peker på Kinas raske fremgang og strategiske initiativer. Kinesiske bilmerker er allerede dominerende i elbilmarkedet. De – altså kineserne – ser ut til å gjenta suksessen med hydrogenbiler.

I fjor nådde salget av elbiler på verdensbasis 17 millioner enheter. Og ifølge analysebyrået Rho Motion kom 11 millioner av bilene fra Kina.

Dette tilsvarer mer enn 60 prosent av det totale markedet.

Denne trenden forventes å fortsette inn i 2025. Dette til tross for at stadig flere etablerte bilmerker fra Europa og Asia lanserer stadig flere elbiler.

Kina har også sikret seg en ledende posisjon innen batteriproduksjon. Store aktører som CATL og BYD er ikke bare kinesiske, de driver hele utviklingen i markedet. Dette gir den kinesiske delen av industrien en ekstra fordel.

Kinesiske selskaper er også godt på vei til å demonstrere teknologisk overlegenhet på andre områder. Dette gjelder for eksempel utviklingen av selvkjørende biler.

Og dette selv om blant annet teknologigiganten Nvidia mener at ekte selvkjørende biler – som ikke engang eksisterer ennå – i beste fall ligger mange år inn i fremtiden.

Misumasa Yamagata, president for Toyotas hydrogenvirksomhet, understreker alvoret i situasjonen overfor Financial Times .

– Vi har ikke mye tid igjen, det gjelder å komme raskt opp i fart, sier Yamagata.

Uttalelsen viser direkte til konkurranse fra kinesiske bilmerker. De kinesiske merkene har allerede vist frem musklene når det gjelder elbiler med ledning. Nå vil de også fokusere på den typen som må fylles på drivstoff.

Yamagata mener at Kina allerede er det mest avanserte landet globalt innen hydrogendrevne lastebiler. Dette skyldes hovedsakelig målrettet innsats fra den kinesiske regjeringen.

Regjeringen har beordret ombygging av viktige logistikkruter til såkalte hydrogenmotorveier. Dette skaper et stort innenlandsmarked og tvinger kinesiske selskaper, som ofte eies av staten selv, til å utvikle seg.

Så du kan tenke om det hva du vil. Men ifølge sjefen for Toyotas hydrogenavdeling gir dette bare kineserne enda en betydelig fordel.

Toyota og fremtiden for hydrogenteknologi

Men bare fordi Toyota nå mener de ligger bak på poeng, betyr det ikke at japanerne gir opp. Ikke selv om mange av konkurrentene ikke har annet enn latter igjen for hydrogen som drivstoff.

Konkurransen, som Toyota i stor grad må håndtere alene, intensiveres imidlertid dag for dag. Kinesiske selskaper investerer tungt i forskning og utvikling av brenselcelleteknologi.

Den kinesiske staten spiller en aktiv rolle med subsidier og politisk støtte. Dette skaper gunstige og kunstige forhold som svært få andre land vil kunne matche.

Toyota har imidlertid overbevist blant annet BMW om at hydrogen kan være en del av fremtidens løsning innen bilindustrien.

Tyskerne, med hjelp fra japanerne, skal være klare med en hydrogenbil innen 2028. BMW mener imidlertid allerede at hydrogenbilen kan konkurrere med det dieseldrevne alternativet på mange måter. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil eller bensin: Hva er best for klimaet akkurat nå?

En leser er i tvil: Bør han bytte ut...

Bilmerke i krise permitterer halvparten av sine ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy i Gøteborg, som Volvo overtok...

Studie: Hybridbiler forurenser mer enn dieselbiler

En ny nederlandsk studie peker på ladbare hybrider som...

Formel 1-lag sparker trenere – men bare midlertidig

Alpine har fått nok av Jack Doohan. Og likevel....

Hvorfor er det ikke bilskilt foran på motorsykler?

Har du noen gang lurt på hvorfor det ikke...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det koste opptil 374 000 danske kroner. i Finland. Finnene kan ikke få tak i de...