Toyotas styreleder Akio Toyoda forsvarer fortsatt hybridbiler. 27 millioner hybridbiler har gjort mer for CO2-utslippene enn 9 millioner elbiler kunne, sier han.
Toyota holder fast ved strategien sin med flere forskjellige drivlinjer. Dette skjer til tross for presset for full elektrifisering i bilindustrien.
Merkets styreleder, Akio Toyoda, hevder at fienden er CO2 i seg selv, ikke én spesifikk teknologi som forbrenningsmotoren.
Derfor fortsetter Toyota å fokusere bredt på hybrider, elbiler og andre løsninger.
Mange har kritisert Toyota for å utvide modellutvalget av elbiler veldig sakte. Spesielt sammenlignet med konkurrenter som satser alt på elbiler.
Akio Toyoda har imidlertid en veldig enkel forklaring på strategien. Han forklarer dette i et nytt intervju .
– Da konseptet CO2-nøytralitet ble populært, sa vi som selskap at fienden er CO2.
– Vi må fokusere på hva vi kan gjøre umiddelbart for å redusere nitrogen. Det er grunnlaget for vår avgjørelse.
– Det har ikke endret seg og vil ikke endre seg.
Toyoda fremhevet også Toyotas lange historie med hybridbiler. Noe som startet med den originale Priusen i 1997.
Toyota fortsetter å satse på hybrider
– Vi har solgt rundt 27 millioner hybridbiler. Disse hybridbilene har hatt samme effekt som 27 millioner elbiler ville ha hatt.
Toyoda utdypet beregningen basert på Japan. Han mener at 9 millioner elbiler i Japan faktisk ville ha økte CO2-utslipp.
Årsaken er Japans avhengighet av termiske kraftverk for strømproduksjon. Elbiler er bare en del av ligningen i det store bildet.
Produksjonen av elbiler og strømmen de bruker er også en miljøkostnad. I tillegg er det utfordringer med ladeinfrastruktur i mange deler av verden.
Det gjør det lettere å forstå hvorfor hybrider fortsatt er fornuftig for Toyota. I hvert fall for øyeblikket.
Akio Toyoda om fremtidens biler og hydrogen
Hybridbiler utgjør en stor del av Toyotas globale salg. Nesten alle Toyota-modeller er tilgjengelige som hybrider i dag.
Etterspørselen er spesielt sterk i Europa og Nord-Amerika. Her er hybrider som ikke trenger å lades med kabel ofte de mest praktiske for sjåfører.
En stor gruppe bilkjøpere er fortsatt ikke overbevist om at det i det hele tatt er noen fordel med elbiler. Dette kan skyldes pris, rekkevidde eller mangel på infrastruktur.
Og dette er sjåførene styrelederen snakker med. Akio Toyodas strategi inkluderer imidlertid mer enn bare hybrider.
Han mener også ladbare hybrider, hydrogenbiler og elbiler i seg selv spiller en rolle. De kan bare ikke stå alene. Selv forbrenningsmotorer drevet av syntetisk drivstoff er en del av planen.
– Vi bør se på alle muligheter og jobbe i alle retninger, sier Toyoda.
– Som selskap har vi vært veldig konsekvente når vi sier at det vi kjemper mot er CO2-utslipp.
I fjor spådde Toyoda at selv på lang sikt vil elbiler bare utgjøre 30 prosent av det globale salget.
Han advarte også om at en plutselig økning i utslipp fra nye biler ville koste 5,5 millioner jobber. Og det er bare i den japanske delen av bilindustrien.
Toyota fortsetter dermed strategien sin med så mange teknologiske fotavtrykk som mulig. Japanernes arbeid betyr også at BMW får merkets aller første serieproduserte hydrogenbil. Dette er planlagt å skje så tidlig som i 2028.