Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av bensin i sportsbiler. Elbilen FT-Se må i beste fall vente, mener han.
Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker bensinbiler.
Han tror ikke elektriske sportsbiler er det rette ennå. Elbilen FT-Se ser ut til å ha lange utsikter, mens sjefen holder fast ved lidenskapen sin for tradisjonelle motorer.
Akio Toyoda er tydelig når det gjelder sportsbiler.
– Min definisjon av en sportsbil er noe med lukt av bensin og en motor med lyd på, sier han i et intervju med Automotive News .
Han er ikke en typisk regissør bak et skrivebord. Internt i Toyota-konsernet er Akio Toyoda til og med kjent som «mesterdirigenten».
Han bruker også navnet Morizo. Han tok det navnet i 2007 for å gå inkognito i forbindelse med et 24-timersløp på Nürburgring. Navnet har imidlertid festet seg siden den gang.
Navnet Morizo brukes også på spesialmodeller. Dette gjelder for eksempel en GR Corolla og en Lexus LBX Morizo RR.
Toyotas elektriske FT-Se-konsept
Toyoda synes ikke det er «spennende» å kjøre racerbiler i elbiler. Han peker på den begrensede holdbarheten til batterier på en racerbane.
Batteriene varer ofte ikke mer enn en time, ifølge Toyoda. Et kappløp blir på denne måten «et kappløp om ladetid eller batteribytte», mener han.
Toyoda selv foretrekker langdistanseløp. Derfor er ikke elbiler noe for ham heller. I hvert fall ikke ennå.
Ikke selv om det har gått to år siden Toyota faktisk presenterte offentligheten et forslag til en elektrisk sportsbil kalt FT-Se. En bil som til og med ble designet av en danske. Les mer om det her .
Prosjektlederen i Gazoo Racing Design Group, Hideaki Iida, er ikke særlig tilhenger av å sette en tidsramme for noe som helst med FT-Se. Hvis noe skjer, vil det tidligst være mulig i 2027.
Fremtiden til Toyotas bensindrevne sportsbiler
Bilens sjefingeniør, Fumihiko Hazama, har avslørt teknologien i FT-Se. Konseptet er firehjulsdrift fordi den har én elektrisk motor plassert ved hvert hjul.
Elmotorene drives av en ny generasjon av Toyotas egne batteripakker. Den skal gi en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare tre sekunder og en toppfart på 250 km/t.
Toyoda har tidligere uttrykt skepsis til elbilers totale dominans i markedet. Han spådde for et år siden at elbiler aldri ville utgjøre mer enn 30 prosent av det globale salget.
Likevel har Toyota økt sin innsats på elbiler globalt. Merkets modellutvalg av nullutslippsbiler utvides, inkludert bZ-serien i Kina.
Før Toyota for alvor går inn i segmentet for «underholdende» elbiler, tyder mye på at japanerne i stedet vil satse på morsomme biler med forbrenningsmotorer. Blå. slik at Supra Mk.5 kan få en etterfølger.
Rykter direkte fra Japan nevner også at en ny generasjon av Toyota 86 allerede er under utvikling. Det samme gjelder en ny Celica.
For noen måneder siden gjorde Sean Hanley, som er visedirektør for salg og markedsføring hos Toyota Australia, også en svært interessant oppdagelse.
– Forbrenningsmotorer og manuelle girkasser vil være her i lang, lang tid, det virket sikkert.
Han la til at Toyota vet at bilentusiaster ønsker «knitrelyden og smellet» som en forbrenningsmotor har å tilby.
Dette tyder på at Akio Toyodas lidenskap for bensinmotorer fortsetter å påvirke hele gruppen. Hvor mye det er – dessverre – kan bare tiden gi oss svaret.