Tusenvis av lastebilsjåfører risikerer arbeidsledighet fordi de ikke kan snakke eller skrive engelsk. Og det burde de i USA, sier Donald Trump.
USA strammer inn reglene: Lastebilsjåfører med CDL-lisens (stort førerkort, red.) må nå bestå en rekke tester i både skriftlig og muntlig engelsk. Trump-administrasjonen begrunner det strengere språkkravet med hensyn til trafikksikkerhet.
USA har innført strengere språkkrav som påvirker lastebilsjåfører. Myndighetene krever nå at sjåfører med et stort førerkort kan lese og snakke engelsk. Den nye regelen ble innført av Trump-administrasjonen fordi den ønsker å øke trafikksikkerheten.
Kravet innebærer at sjåfører må bestå en engelskprøve. Sjåfører som ikke består prøven har ikke lenger lov til å kjøre lastebil i landet. På denne måten mister de jobben i en bransje som allerede skriker etter arbeidskraft.
Det har vært et språkkrav i USA siden 2001. Den gang handlet det om grunnleggende ferdigheter. Sjåfører skal kunne forstå trafikkskilt og signaler.
De bør også kunne svare på henvendelser fra myndighetene. Og de skal kunne fylle ut rapporter og dokumenter riktig.
I 2016 lempet imidlertid Obama-administrasjonen på regelen. Dette gjorde det mulig for sjåfører uten tilstrekkelige engelskkunnskaper å kjøre lastebil.
Sikkerhet og kommunikasjon bak nye språkkrav
Trump-administrasjonen har valgt en annen tilnærming. De mener at engelskkunnskaper er avgjørende for sikkerheten. Det beskrives som et «ikke-forhandlingsbart sikkerhetskrav».
Sjåfører må kunne lese og forstå trafikkskilt. De må kunne kommunisere med trafikkpolitiet og grensekontrollen.
Kommunikasjon med landbruksinspektører og veiestasjoner er også viktig. Sjåfører må kunne gi tilbakemeldinger til arbeidsgivere og kunder.
De må også kunne motta instruksjoner på engelsk. Trump-ordren beskriver det som «sunn fornuft».
Tiltaket ser ut til å splitte meningene i bransjen. Mediebyrået Freight Waves har undersøkt saken. En uformell undersøkelse viste en viss støtte for påstanden.
Motstand og håndheving av de nye reglene
Undersøkelsen omfattet over 500 kommentarer til Samferdselsdepartementet. Rundt 10 prosent krevde at myndighetene håndhevet engelskkravet. Dette var hovedsakelig uavhengige lastebilsjåfører.
Interessant nok stemte Commercial Vehicle Safety Alliance (CVSA) en gang for å fjerne språkkravet helt. Organisasjonen mente ikke at det kunne påvises at språkferdigheter hadde noen sikkerhetsmessig betydning.
Til tross for denne historien har Samferdselsdepartementet gitt nye direktiver. CVSA må nå inkludere Trumps språkkrav i sine evalueringskriterier.
Den amerikanske samferdselsministeren, Sean P. Duffy, ser svært negativt på de nye, skjerpede forskriftene.
– Den føderale loven er veldig enkel; En sjåfør som ikke kan lese eller snakke engelsk tilstrekkelig – vårt nasjonalspråk – og forstå veiskilt, har ikke lov til å kjøre et nyttekjøretøy i USA.
«Denne standarden for sunn fornuft burde aldri ha blitt lempet på», fortsatte Duffy i en kommentar .
– Denne avdelingen vil alltid sette Amerikas lastebilsjåfører først.
Regler og krav til kjøretøy endres stadig, både i USA og her hjemme. Visste du for eksempel at EU nå vil stramme inn reglene for bilinspeksjoner, noe som gjør dem dyrere? Les mer om det her .