Siden 2016 har under én prosent av alle elbiler fått byttet batteripakke fordi kapasiteten har sunket til et uakseptabelt nivå.
Det er ikke på grunn av synkende kapasitet at elbiler skal ha byttet batteripakke. Det er i hvert fall ikke hovedårsaken.
I en ny undersøkelse påpeker amerikanske Recurrent Auto at kun én prosent av elbilene bygget siden 2011 har trengt en ny batteripakke. Det tallet er basert på data fra 20.000 elbiler.
Det betyr imidlertid ikke at batteriene i elbiler har blitt helt feilfrie siden 2011. For det er fortsatt et stort antall tilbakekallinger på grunn av batterifeil å ta hensyn til.
Men hvis tallene er renset for tilbakekallinger på grunn av produksjonsfeil, har antall batteribytter falt fra 30 prosent i elbiler av året 2011 til 1 prosent av utskiftninger i modeller fra år 2016 og utover.
LES OGSÅ: Elbiler ruster like mye som fossilbiler
Ifølge den amerikanske undersøkelsen henger den svært lille andelen batteribytte i nyere elbiler sammen med at batteriene rett og slett blir bedre.
Når man ser på alle elbilene i undersøkelsen – altså de fra 2011 til og med i dag – har i snitt 2,5 prosent av dem trengt nytt batteri.
På den annen side kan det bli svært dyrt dersom hele batteripakken – og ikke bare deler av den i form av enkeltceller – må skiftes. Flere Tesla-eiere melder om ekstremt heftige regninger på den kontoen. Les mer om det her.
En annen ting er at elbiler kan være svært dyre å reparere andre skader. For eksempel kan karosseriskader unnslippe helt.
For en Fisker Ocean, for eksempel, betydde en bulk i doren at eierens forsikringsselskap heller ville erklære den som totalskade enn å betale for reparasjonen. Les mer om det her.
Hjemme tyder det også på at noe er helt galt når det gjelder elbiler. Uansett viser et anslag fra Miljøverndepartementet at nesten 100 elbiler som var under 5 år er tatt av de danske veiene og endt som skrot.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!