Alpina B10 BiTurbo ble kรฅret til verdens raskeste 4-dรธrs sedan i 1989. Vi kjรธrer den sjeldne kultbilen pรฅ et sett med danske landeveier badet i sommersolen.
Alpina er for BMW hva RUF er for Porsche og hva Brabus er for Mercedes. De er alle tuningselskaper som har nรฆre relasjoner til et bestemt bilselskap, og i Alpinas tilfelle har det gode forholdet mellom dem og BMW vart siden selskapets oppstart i 1965, skriver Bil Magasinet . Og i dag satte vi oss bak rattet i en av merkets mest ikoniske modeller: Alpina B10 Bi-turbo fra 1989. Du vet, den som ble kรฅret til verdens raskeste 4-dรธrs sedan samme รฅr! Beholdt de strenge linjene til E34 E34-generasjonen av BMWs 5-serie har et strengt design. Spรธr du meg, er det en av de vakreste BMW-ene som noen gang er bygget. Den er sรฅ klassisk i sine replikker, og selv i dag gir en slik bil respekt รฅ kjรธre rundt i. Men denne er nรฅ noe helt spesielt, for logoen pรฅ baksiden viser at dette var bilen jeg drรธmte om da jeg kunne skrive alderen min ett siffer. Jeg husker hvordan far, bror og jeg spilte bilkort. Imidlertid visste vi at den som hadde roten Alpina B10 BiTurbo alltid vant spillet. For รฅ understreke statusen ble den vist pรฅ bilskiltbildet sammen med et Concorde-fly โ respekt! Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese videre Biturbo er IKKE basert pรฅ M5 To รฅr etter at B7 Turbo (basert pรฅ den gamle 5-serien av E28-generasjonen) gikk i graven, dukket B10 opp som dens etterfรธlger, da Alpina igjen รธnsket รฅ ta tronen som verdens raskeste 4-dรธrs sedan. Selv om B7 Turbo var en seriรธs supersedan, hadde Alpina brukt 20 millioner DKK av tiden pรฅ รฅ utvikle teknologien videre. Og det betydde at det var nok av nyheter under det stramme eksteriรธret. Da Alpina startet, bestilte de en splitter ny 535i E34 fra samlebรฅndet i Mรผnchen. Sรฅ snart den kom ble motoren skrellet ut og tatt fra hverandre. Alle bevegelige deler ble rebalansert eller skiftet ut. Mahle leverte et sett med smidde stempler som ble installert sammen med et system som sprayet olje opp pรฅ innsiden av stemplene for รธkt kullsyre og ikke minst smรธring.
Biturbo var helt ny i 1989. Vevstengene ble oppgradert mens de 12 ventilene ble erstattet med nye โ eksosventilene hadde til og med en natriumkjerne for รฅ hjelpe til med รฅ kjรธle dem bedre. Ny kamaksel ble montert samtidig som Alpina hadde utviklet en ny inntaks- og eksosmanifold. Pรฅ manifolden ble det gjort plass til to turboer, som hevet รธyenbrynene i bilverdenen. Det var fรธrst i 2007 โ 18 รฅr senere โ at BMW lanserte en modell (535d E60) med to turboer.
Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese videre Nytt spoilersett og markeringer Eksteriรธret fikk selvfรธlgelig en sving ogsรฅ. En karakteristisk spoiler var montert bak. Det var imidlertid ikke for moro skyld, da det skulle gi stabilitet i hรธye hastigheter. Chassiset ble strammet opp og bakakselnivelleringen ble rekalibrert slik at den var klar til รฅ bevege seg opp i de hรธyere luftlagene pรฅ Autobahn. Det store dreiehรฅndtaket i forgjengeren B7 Turbo, som justerer turbotrykket, er forfinet i etterfรธlgeren. Her er den erstattet med en liten knott du kan justere, akkurat som nรฅr du justerer mengden bass pรฅ ditt dyre stereoanlegg. Jeg skrur den opp umiddelbart, noe som gir meg 360 hk og 520 Nm. Husk at datidens Ferrari Testarossa bare hadde 30 hk mer.
B10 BiTurbo fรธles raffinert Sรฅ snart jeg setter i gang i den rotete B10 BiTurbo, er det en helt annen koropplevelse som mรธdre meg. Der B7 Turbo fรธles som en sterkt tunet BMW, virker B10 langt mer raffinert. Dette er en bil som like gjerne kan vรฆre kort fra BMWs egne fabrikkhaller. Testbilen er spesifisert av Alpina-fabrikken med tykt bรธffelskinn, som fortsatt fรธles deilig og ekstremt eksklusivt. Nyprisen var ogsรฅ en del over hva en tilsvarende BMW M5 kostet. I Danmark kunne du fรฅ en BMW M5 i garasjen hvis du betalte prisen pรฅ 1 148 835 DKK i 1990. Skulle du heller ha en Alpina B10 BiTurbo, mรฅtte du betale minst 1,5 millioner DKK. kr
Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese videre Alpina ba Getrag om รฅ utvikle en ny girkasse 5-trinns girkassen ble spesialutviklet for bilen av Getrag, og den skifter enkelt og elegant mellom skiftene. Clutchen er noe strammere enn vanlig, noe som skyldes at den er forsterket for รฅ kunne tรฅle dreiemomentet. Det er imidlertid ikke sรฅ ille at du trenger รฅ gรฅ pรฅ styrketrening. En Alpina B10 BiTurbo kan kjรธres i en farge.
De elektriske sportssetene fra Recaro gir god stรธtte, og herfra har du perfekt utsikt over instrumentene. Akkurat som i forgjengeren er det lagt til flere. Du kan f.eks. etterfulgt av temperaturen pรฅ motor- og girolje samt olje- og ladetrykk. Forskjellen er bare at i B10 er de integrert pรฅ den mest eksemplariske mรฅten. Du kan egentlig ikke si, disse instrumentene er ikke standard i E34-modellen, sรฅ godt er de integrert.
Mister fรธrst pusten i 290 km/t Alt puster fred i hytta. Klimaanlegget holder en konstant og avslappet temperatur, og all luksusen du kunne fรฅ i en personbil i 1989 er til stede. Men vi mรฅ gjรธre det โ kjenne pรฅ hva denne bilen er bygget for. Jeg bremser ned, gรฅr inn i andre gir, senker hรธyre fot og holder sรฅ pรฅ til den rรธde nรฅlen viser 6000 rpm i instrumentet foran meg. Trykket i ryggen er massivt. Mellom girskiftene gir den fra seg et ยซwhooosh!ยป og trekker pusten dypt igjen. Lyden er ikke aggressiv, som pรฅ datidens M5, som krever turtall. Tonene er mer dempet og dypere. Det er tydelig at det er et stort kraftverk ute foran, som รธnsker seg frem i yttersporet. Farten er allerede langt over grensen, og jeg mรฅ stoppe fartsfesten tidlig hvis jeg fortsatt vil ha en jobb รฅ stรฅ opp til om morgenen. Hvis jeg hadde holdt det gรฅende, ville speedometeret fรธrst gรฅtt tom i 290 km/t โ eller akkurat det samme som nevnte Ferrari Testarossa, som ellers var het i 1989. Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese videre Oppnรฅdde gudestatus Det var ikke rart at B10 BiTurbo oppnรฅdde nรฆrmest gudestatus i bilkretser pรฅ begynnelsen av 90-tallet. Bilen fikk massiv medieomtale, og sรฅ รฅ si alle var positive til Autobahn-missilet fra Alpina.
Tidligere Le Mans-vinner Paul Frรจre skrev disse rosende ordene i en artikkel i det amerikanske bilmagasinet Road and Track: ยซFor meg er dette bilen. Det er verdens beste 4-dรธrs sedanโ.