Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke nok. Salget av merkets biler har stupt siden en mye omtalt relansering.
Jaguar kan bare se på mens merkets europeiske salg stuper med 97 prosent. Merket satser imidlertid fortsatt på et helelektrisk comeback.
Det tidligere britiske bilmerket Jaguar er midt i intet mindre enn en kollaps. Salgstallene har stupt med opptil 97 prosent i Europa.
Og dette i en periode hvor merket vil gå over til kun å bygge elbiler. Alt dette i en periode hvor konkurrentene ellers flykter fra alle grenser for kun å bygge elbiler.
Globalt falt Jaguar-registreringene med 47,7 prosent i første kvartal 2025. Bare 7070 av merkets modeller ble registrert på verdensbasis i perioden.
Ser man på hele det siste regnskapsåret, solgte Jaguar 26862 biler globalt.
I Europa er situasjonen enda verre. Bare 49 nye Jaguar-modeller ble registrert her i april 2025.
Dette er en nedgang på hele 97,5 prosent sammenlignet med april 2024, da tallet var 1961 biler.
Den nedadgående trenden sees også for årets fire første måneder i Europa. Jaguar har registrert 2665 biler her. Dette er en nedgang på 75,1 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Årsaken til de betydelig lavere registreringstallene er en fundamental omstrukturering av modellprogrammet. Jaguar har gradvis avviklet produksjonen av flere kjente modeller.
Jaguars fremtid er død eller elektrisk
Modeller som F-Type, XE, XF, E-Pace og I-Pace produseres ikke lenger. Bare SUV-modellen F-Pace vil midlertidig fortsette på samlebåndene.
Bilmerket har imidlertid en klar plan. Jaguar skal relanseres som et rent elbilmerke. Dette innebærer ny design, ny teknologi og et skarpere fokus på et nytt segment.
Den indiskeide Jaguaren mener at den er verdt minst like mye som Bentley og Rolls-Royce.
Det første steget i den nye strategien er en elektrisk GT. Modellen har fått navnet Type 00. Den forventes å bli lansert på markedet i 2026.
Prisen på den nye elektriske GT-en vil gjenspeile det nye premiumfokuset. Startprisen forventes å overstige 1 million danske kroner.
Faktisk har Jaguars administrerende direktør sagt at han ikke vil selge nye biler i det hele tatt med mindre de koster minst 1 million kroner.
Med Type 00 sikter Jaguar mot et eksklusivt segment snarere enn volum i ordrebøkene. Det ser imidlertid allerede ut til at det vil mislykkes.
For midt i den ellers storslåtte relanseringen med en svært kontroversiell våken reklamefilm for en ny Jaguar, har personene bak blitt sparket. Les mer om det her .
Morselskapet tjener penger – men ikke på grunn av Jaguar
Til tross for den nåværende nedgangen for Jaguar-merket, har morselskapet Jaguar Land Rover Group (JLR) en solid økonomi.
I det siste regnskapsåret kunne JLR for første gang på veldig lenge rapportere at det er svarte tall på bunnlinjen.
Overskuddet endte på 3,33 milliarder dollar. Dette er det høyeste overskuddet for konsernet på over et tiår.
Det positive resultatet kan først og fremst tilskrives den høye etterspørselen etter Land Rovers SUV-modeller. Modellene Defender, Range Rover og Range Rover Sport er spesielt populære.
De tre Land Rover-modellene solgte til sammen over 272000 enheter. JLRs nordamerikanske salg økte med 14,4 prosent i første kvartal 2025.
Den positive utviklingen i Nord-Amerika er dermed hovedgrunnen til at virksomheten går knirkefritt og kan tjene penger for sin indiske eier, Tata Motors.