Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler.
I New York jobber et verksted med å holde 3300 Fisker Ocean-biler på veien.
Verkstedet, som ligger i fylket Bronx, har et omfattende lager av reservedeler fra ødelagte elbiler. Men de har også begynt å produsere noen komponenter selv for å sikre at bilene kan fortsette å kjøre.
Etter at Fisker Inc. begjært konkurs i juni 2024, kjøpte bilutleiefirmaet American Lease Fisker Ocean, som merket hadde på lager i Nord-Amerika. Disse bilene brukes nå som drosjer for tjenester som Uber og Lyft.
Å drive som taxi i New York medfører betydelig slitasje på kjøretøyene, og siden Fisker har gått konkurs er det ingen såkalt fabrikk/OEM-støtte tilgjengelig.
Derfor har American Lease inngått avtale med verkstedet BHP. Av de over 3000 bilene som American Lease kjøpte, var ikke alle i fungerende stand.
Og noen ble sendt direkte til BHP for å bli kuttet opp til reservedeler. Verkstedet skal bruke delene til å reparere bilene som American Lease ser en mulighet til å holde i gang.
– Jeg føler meg heldig som er den som jobber med American Lease, sier verkstedets eier Roni til Insideevs .
I tillegg til å bruke reservedeler fra utrangerte biler, har BHP også kjøpt reservedeler direkte fra Fiskers konkursbo. Akkurat som det har vært nødvendig å bygge nye deler selv.
Selv om Fisker Ocean har vært gjenstand for flere tekniske problemer og mye kritikk, slår Roni fast at ingen av bilene som American Lease har i drift ennå har opplevd større havari.
– Det har i hvert fall ikke vært noen ulykker ennå, forteller Roni til Insideevs.
Roni understreker at verkstedet er forberedt på å håndtere et økt behov for reservedeler. Verkstedeieren kan også fortelle at han allerede har fått en del henvendelser fra private Ocean-eiere, men at han heller vil prioritere de amerikanske Lease-bilene.
– Jeg har fått forespørsler om deler fra private eiere, men jeg har måttet si nei til dem, forklarer Roni.
Da American Lease kjøpte bilene fra Fisker Inc., sa ledelsen at de ville samarbeide med Fisker Owners Association (FOA) om deler.
Allerede da var det imidlertid utelukket at leasingselskapet ville snakke med eierne hver for seg. All kommunikasjon går én vei – nemlig gjennom FOA.
– Vi anbefaler på det sterkeste at alle som eier en Fisker Ocean tar kontakt med FOA og melder seg inn i organisasjonen. Det vil være den beste måten å holde bilen på veien, la det være da.