2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med 50 prosent.
Vi må forbedre oss slik at 2025 ikke blir et blodig år. I hvert fall når vi ser tilbake på det gjennom bilindustriens øyne.
For når 2025 blir 2026, vil 50 prosent flere bedrifter i bilbransjen ha gått konkurs. Det vil si sammenlignet med 2025.
Det viser en analyse fra konsulentfirmaet Falkensteg.
Ifølge analysen økte antallet konkurser i store tyske selskaper med en omsetning på over ti millioner euro fra 279 til 364 saker i fjor. Av dette kom flertallet – nemlig 56 konkurser – fra bilbransjen alene.
Selv de helt store selskapene, hvor omsetningen skal telles i milliarder av euro, vil ikke Falkensteg utelukkende gå konkurs. Volkswagens økonomidirektør har for eksempel selv advart om at bilmerket kan gå tom for penger i løpet av noen til tre år dersom trenden ikke snus.
Flertallet av konkursene kommer også på toppen av en kjedelig økning. Sammenlignet med 2023 var det 65 prosent flere konkurser i bilbransjen i fjor. Det betyr at nesten hvert sjette selskap som kollapset i Tyskland i fjor var en del av bilverdenen.
– Store insolvenssaker, som de fra WKW Group med 600 millioner euro i salg eller Eissmann med en halv milliard euro i salg, var sjeldne tidligere, sier Jonas Eckhardt, bilekspert i Falkensteg, til Automobilwoche .
Tidligere ville bilprodusentene ha insistert på å holde liv i slike store leverandører. Men nå er det ikke penger til denne typen støtte- og redningsplaner lenger.
Et skremmende eksempel på den nye situasjonen er historien om Recaro Automotives tyske divisjon. Det over 100 år gamle selskapet, som spesialiserte seg på bilhytter, var på randen av konkurs. Først i siste øyeblikk ble hele virksomheten reddet av en italiensk investor.
Den katastrofale situasjonen hos Recaro gjorde at Ineos, som eier en tredjedel av Mercedes sitt Formel 1-team, måtte stoppe produksjonen høsten 2024.
Et sted som ikke er avklart enda er på BBS. Felgprodusenten har hatt et tøft liv de siste årene. Og i oktober 2024 ble den femte insolvenserklæringen levert på få år. Samtidig ble alle ansatte sagt opp.