12. februar, 2025

5,5 millioner elbiler vil få revolusjonerende bremser

Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler. Men nå er det ikke bare rattet som skal styres av elektronikk. Det samme bør gjelde for bremsene, mener Bosch.

Den tyske bil-underleverandøren, Bosch, har utviklet et nytt «brems by wire»-system for elbiler. Systemet, som for tiden testes på svenske veier, forventes å bli installert i 5,5 millioner elbiler innen 2030.

"Brake by wire" er en teknologi som erstatter den tradisjonelle mekaniske forbindelsen mellom bremsepedalen og bremsene med et elektronisk system.

Fordelen er ifølge tyskerne en mer presis og effektiv bremsepedal. Akkurat som designere har større frihet når det er færre mekaniske deler å ta hensyn til.

Bosch er ikke det første selskapet som utvikler "by wire"-teknologi for biler. Tesla og Toyota/Lexus har satt «steer by wire»-systemer i bilene sine.

Boschs nye system utmerker seg ved å være det første "brems-by-wire"-systemet designet spesielt for elektriske kjøretøy.

Elbiler har et regenerativt bremsesystem som gjenbruker energi fra bremsing for å lade batteriet. Boschs "brems-by-wire"-system er designet for å fungere sammen med det regenerative bremsesystemet og optimalisere den totale bremseeffektiviteten.

Det nye «brake by wire»-systemet fra Bosch eliminerer fullstendig den mekaniske forbindelsen mellom bremsepedalen og selve bremsesystemet.

I stedet konverteres førerens trykk på pedalen til et elektrisk signal som sendes til systemet. Selv om systemet er elektronisk, bruker det fortsatt bremsevæske og fungerer hydraulisk.

For å øke sikkerheten er systemet utstyrt med to separate pumper. Hvis en pumpe svikter, vil den andre pumpen automatisk ta over og sørge for at alle fire hjulene fortsatt kan "gripes" av bremseskivene og kaliprene.

Ifølge Bosch gir den nye teknologien bilprodusentene større frihet når det gjelder plassering av de ulike komponentene i bremsesystemet, da det ikke lenger er behov for mekanisk tilkobling.

Dette kan potensielt forbedre sikkerheten i mange biler. Systemet er også lettere enn tradisjonelle bremsesystemer. Det betyr at bilene reiser videre på samme mengde strøm. I hvert fall i teiro.

Bosch har gjennomført omfattende tester av selskapets nye bremsesystem. De utstyrte blant annet en Nissan Ariya med systemet og tilbakela 3290 kilometer over seks dager.

Turen gikk fra Berlin til Nord-Sverige og gikk gjennom byer som København og Stockholm. Testene har gitt Bosch verdifulle data og innsikt i systemets ytelse under ulike forhold.

– Vi utførte tusenvis av bremseoperasjoner i løpet av turen og var derfor i stand til å få viktig innsikt og data om oppførselen til bremsesystemet, sa Bosch i en pressemelding .

Bosch har allerede mottatt flere bestillinger på systemet fra ulike bilprodusenter. Selskapet forventer å lansere det nye "brems by wire"-systemet høsten 2025.

Og det trengs. Tyskerne står overfor en akutt økonomisk krise.

Ledelsen kunngjorde i begynnelsen av februar at mer enn de 12 000 oppsigelsene som allerede er i gang kan vurderes. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark...

Fartoverskridende politimann innrømmer "slurvet" med opptak

Den kjente TV-politimannen Preben Sandager, som for tiden er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han....

Bilforhandler risikerer 8 års fengsel for millionbedrageri

Cartrader ApS eksisterte kun i to måneder. Men mannen bak risikerer nå 8 års fengsel fordi han underslått millioner av kroner. Cartrader ApS var...

Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye gassdempere til bakluken på en e-tron. – Jeg er sjokkert over prisen, sier bilens eier,...

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen. Selv...