Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler. Men nå er det ikke bare rattet som skal styres av elektronikk. Det samme bør gjelde for bremsene, mener Bosch.
Den tyske bil-underleverandøren, Bosch, har utviklet et nytt «brems by wire»-system for elbiler. Systemet, som for tiden testes på svenske veier, forventes å bli installert i 5,5 millioner elbiler innen 2030.
"Brake by wire" er en teknologi som erstatter den tradisjonelle mekaniske forbindelsen mellom bremsepedalen og bremsene med et elektronisk system.
Fordelen er ifølge tyskerne en mer presis og effektiv bremsepedal. Akkurat som designere har større frihet når det er færre mekaniske deler å ta hensyn til.
Bosch er ikke det første selskapet som utvikler "by wire"-teknologi for biler. Tesla og Toyota/Lexus har satt «steer by wire»-systemer i bilene sine.
Boschs nye system utmerker seg ved å være det første "brems-by-wire"-systemet designet spesielt for elektriske kjøretøy.
Elbiler har et regenerativt bremsesystem som gjenbruker energi fra bremsing for å lade batteriet. Boschs "brems-by-wire"-system er designet for å fungere sammen med det regenerative bremsesystemet og optimalisere den totale bremseeffektiviteten.
Det nye «brake by wire»-systemet fra Bosch eliminerer fullstendig den mekaniske forbindelsen mellom bremsepedalen og selve bremsesystemet.
I stedet konverteres førerens trykk på pedalen til et elektrisk signal som sendes til systemet. Selv om systemet er elektronisk, bruker det fortsatt bremsevæske og fungerer hydraulisk.
For å øke sikkerheten er systemet utstyrt med to separate pumper. Hvis en pumpe svikter, vil den andre pumpen automatisk ta over og sørge for at alle fire hjulene fortsatt kan "gripes" av bremseskivene og kaliprene.
Ifølge Bosch gir den nye teknologien bilprodusentene større frihet når det gjelder plassering av de ulike komponentene i bremsesystemet, da det ikke lenger er behov for mekanisk tilkobling.
Dette kan potensielt forbedre sikkerheten i mange biler. Systemet er også lettere enn tradisjonelle bremsesystemer. Det betyr at bilene reiser videre på samme mengde strøm. I hvert fall i teiro.
Bosch har gjennomført omfattende tester av selskapets nye bremsesystem. De utstyrte blant annet en Nissan Ariya med systemet og tilbakela 3290 kilometer over seks dager.
Turen gikk fra Berlin til Nord-Sverige og gikk gjennom byer som København og Stockholm. Testene har gitt Bosch verdifulle data og innsikt i systemets ytelse under ulike forhold.
– Vi utførte tusenvis av bremseoperasjoner i løpet av turen og var derfor i stand til å få viktig innsikt og data om oppførselen til bremsesystemet, sa Bosch i en pressemelding .
Bosch har allerede mottatt flere bestillinger på systemet fra ulike bilprodusenter. Selskapet forventer å lansere det nye "brems by wire"-systemet høsten 2025.
Og det trengs. Tyskerne står overfor en akutt økonomisk krise.
Ledelsen kunngjorde i begynnelsen av februar at mer enn de 12 000 oppsigelsene som allerede er i gang kan vurderes. Les mer om det her .