17. mars, 2025

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det først og fremst av miljøhensyn, viser en ny undersøkelse fra det norske svaret til FDM, NAF.

7 av 10 sjåfører som velger elbil for første gang, gjør det av hensyn til miljøet.

En undersøkelse utført av NAF, nordmennenes svar til FDM, viser at miljøhensyn er det som veier tyngst når sjåfører kjøper elbil for første gang.

Av de som ennå ikke eier elbil, oppgir 68 prosent at de velger elbil nettopp på grunn av miljøhensyn.

Elbiler utgjør nå størstedelen av nybilsalget i Norge, med andel solgte elbiler på godt over 90 prosent i år.

NAFs elbilundersøkelse, Elbilmonitor, viser at miljøhensyn fortsatt spiller en stor rolle for bileiere som i det minste vurderer elbil.

Miljøet gir folk i elbiler dårlig samvittighet

For folk som allerede kjører elbil spiller miljøet fortsatt en rolle, ifølge NAF. Men det er ikke et avgjørende hensyn.

Blant personer som allerede kjører elbil sier 4 av 10 at de beholder bilen av miljøhensyn. Men andre hensyn – spesielt når det kommer til økonomien – veier mer.

– De som er elbilister i dag har allerede tatt miljøvalget. Så er det andre grunner som veier tyngre i valget om å fortsette som el-sjåfør, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding .

Økonomiske fordeler har spilt en stor rolle i at det nå er over 800.000 elbiler på norske veier. Faktorer som lave registreringsavgifter, rabatter på bompenger og billig parkering har spilt inn i utviklingen. Men de er ikke den primære drivkraften bak valget av elbiler.

Ifølge studien er lave kostnader for lading hjemme den viktigste årsaken for nåværende elbileiere når de velger å fortsette med elbil fremfor bensin- eller dieselbil.

– Opplading hjemme gir svært lave drivstoffkostnader. Derfor er det den viktigste grunnen til å velge elbil fremfor bensin- eller dieselbil for dagens elbilførere, sier Nils Sodal.

Miljøet er fortsatt en vesentlig faktor, spesielt for de som ennå ikke har gått over til elbil. For folk som fortsatt kjører bensin- og dieselbiler er lave ladekostnader den nest viktigste grunnen til å vurdere elbil.

Selv om økonomiske insentiver som lave registreringsavgifter og rabatter på bompenger fortsatt spiller en rolle, anses ikke de som de mest avgjørende faktorene.

– Miljø og økonomi er de viktigste grunnene til å velge elbil, sier Nils Sodal.

I Danmark var 65 prosent av nye biler registrert i februar 2025 rene elbiler. Tar hybridbiler med i regnestykket, utgjorde elektrifiserte biler totalt 77 prosent av nybilsalget.

Foreløpig er det heller ingenting som tyder på at elbileiere vil bli bedt om å betale sin del av regningen.

Tvert imot ønsker ikke regjeringen å heve registreringsavgiften på elbiler, selv om en politisk avtale fra 2020 egentlig sier at det skal skje. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Tesla i Tyskland: Vi kjører for full kapasitet

– Vi bygger biler, ikke politiske posisjoner, sier sjefen...

Tesla slår tilbake – topper salgslisten igjen

Du kan ikke bare slå Tesla av kroken. Etter...

Ny V12 dieselmotor har 1300 hestekrefter

Den tyske maskinprodusenten Liebherr er nå klar med en...

Skoda er nå Vestens mest lønnsomme bilmerke

Det er ikke noe bilmerke i Vesten som tjener...

Porsche sier opp 4000 ansatte – salget stuper

Den tyske bilprodusenten Porsche skal si opp nesten 4000...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilfirma tjener millioner i Danmark etter 2 år

Den danske avdelingen av det norske bildelingsselskapet Hyre tjener ifølge dem allerede millioner av kroner etter bare to år på markedet. Det norske bilselskapet...

Tesla i Tyskland: Vi kjører for full kapasitet

– Vi bygger biler, ikke politiske posisjoner, sier sjefen for Tesla i Tyskland. Merkets antall lagerbiler er angivelig rekordlavt. Teslas fabrikk i Tyskland går...

Mekaniker advarer om ukjent Tesla-feil – "Det er alvorlig"

Teslas biler er ikke verre i dag enn de var i går. Men merket skjuler alvorlige feil ved bilene, sier mekaniker Fredrik Grufman. Mekaniker...

Dansk selskap svartelister Tesla – selger alle sine aksjer

Det danske pensjonsfondet AkademikerPension svartelister nå Tesla og selger unna alle aksjene de har i bilprodusenten. Forklaringen er Elon Musk. Det danske pensjonsfondet AkademikerPension...

Crazy sight rule slipper ut 33 tonn CO2 per år

Hvert år blir to millioner biler kontrollert i Danmark. Alle eiere må ta med seg tilsynsrapporten hjem i papirform. sier EU. Det koster 33...

Nissan: Det nytter ikke å tvinge folk til å kjøpe elbiler

Nissan vil ha flere gulrøtter for å lokke folk til elbiler. Så i stedet for at sjåførene blir tvunget av lovverket. Nissan mener ikke...

Elektrisk muskelbil selger ikke – prisen faller med 100 000 DKK. i pris

Dodge har så vanskelig for å finne kjøpere til den elektriske Charger Daytona at bilen har falt i pris med nesten 100.000 kroner etter...

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback. Uansett har Nissan igjen søkt varemerkebeskyttelse for modellnavnet. Midt i Nissans kanskje mest alvorlige krise...

Seat sier nei til elbiler for 2030

Det blir ingen elbiler fra det spanske VW-merket Seat. I hvert fall ikke for 2030, sier konsernsjefen. Seat vil ikke ha en elbil i...

Nissans nye sjef ønsker å gjenopplive Silvia og Pulsar GTI-R

Nissans nye direktør heter Ivan Espinosa. Og han har alltid drømt om å gjenopplive både Silvia og den voldsomme hot hatch Pulsar GTI-R. Tilbake...

Kia EV3 rammet av pinlig feil – åpner dører i bilvask

Nye Kia EV3 åpner dørene når den parkeres for vask i vaskehallen. Kia klarer ennå ikke å løse problemet. En feil i nye Kia...

Elon Musk vil donere 700 millioner dollar til Donald Trump

Den uvanlige sammenkoblingen mellom presidenten i USA og administrerende direktør for et bilmerke fortsetter. Nå ønsker Elon Musk å donere 700 millioner kroner til...