9. mai, 2025

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det først og fremst av miljøhensyn, viser en ny undersøkelse fra det norske svaret til FDM, NAF.

7 av 10 sjåfører som velger elbil for første gang, gjør det av hensyn til miljøet.

En undersøkelse utført av NAF, nordmennenes svar til FDM, viser at miljøhensyn er det som veier tyngst når sjåfører kjøper elbil for første gang.

Av de som ennå ikke eier elbil, oppgir 68 prosent at de velger elbil nettopp på grunn av miljøhensyn.

Elbiler utgjør nå størstedelen av nybilsalget i Norge, med andel solgte elbiler på godt over 90 prosent i år.

NAFs elbilundersøkelse, Elbilmonitor, viser at miljøhensyn fortsatt spiller en stor rolle for bileiere som i det minste vurderer elbil.

Miljøet gir folk i elbiler dårlig samvittighet

For folk som allerede kjører elbil spiller miljøet fortsatt en rolle, ifølge NAF. Men det er ikke et avgjørende hensyn.

Blant personer som allerede kjører elbil sier 4 av 10 at de beholder bilen av miljøhensyn. Men andre hensyn – spesielt når det kommer til økonomien – veier mer.

– De som er elbilister i dag har allerede tatt miljøvalget. Så er det andre grunner som veier tyngre i valget om å fortsette som el-sjåfør, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding .

Økonomiske fordeler har spilt en stor rolle i at det nå er over 800.000 elbiler på norske veier. Faktorer som lave registreringsavgifter, rabatter på bompenger og billig parkering har spilt inn i utviklingen. Men de er ikke den primære drivkraften bak valget av elbiler.

Ifølge studien er lave kostnader for lading hjemme den viktigste årsaken for nåværende elbileiere når de velger å fortsette med elbil fremfor bensin- eller dieselbil.

– Opplading hjemme gir svært lave drivstoffkostnader. Derfor er det den viktigste grunnen til å velge elbil fremfor bensin- eller dieselbil for dagens elbilførere, sier Nils Sodal.

Miljøet er fortsatt en vesentlig faktor, spesielt for de som ennå ikke har gått over til elbil. For folk som fortsatt kjører bensin- og dieselbiler er lave ladekostnader den nest viktigste grunnen til å vurdere elbil.

Selv om økonomiske insentiver som lave registreringsavgifter og rabatter på bompenger fortsatt spiller en rolle, anses ikke de som de mest avgjørende faktorene.

– Miljø og økonomi er de viktigste grunnene til å velge elbil, sier Nils Sodal.

I Danmark var 65 prosent av nye biler registrert i februar 2025 rene elbiler. Tar hybridbiler med i regnestykket, utgjorde elektrifiserte biler totalt 77 prosent av nybilsalget.

Foreløpig er det heller ingenting som tyder på at elbileiere vil bli bedt om å betale sin del av regningen.

Tvert imot ønsker ikke regjeringen å heve registreringsavgiften på elbiler, selv om en politisk avtale fra 2020 egentlig sier at det skal skje. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Siktet for hensynsløs kjøring – politibetjent brakk beinet til 13-åring

Den kjente politibetjenten Preben Sandager, som var siktet for...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør...

Bilsjefer advarer: EU utrydder biler og fabrikker

Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener...

Kontanttransport tapte 5,5 millioner kroner på motorveien

Lastebil full av 10-centmynter verdt 5,5 millioner. Kroner krasjet...

Verdens sjeldneste BMW er til salgs for millioner

Det er kun 50 stykker tilgjengelig. Noe som gjør...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det koste opptil 374 000 danske kroner. i Finland. Finnene kan ikke få tak i de...