I USA hevder en Volvo-eier at bilmerkets tilbakekalling av 73 000 hybridbiler har ødelagt verdien på bilen hans. Så nå ender det opp i retten.
En bileier i Pennsylvania, USA, har saksøkt det kinesiske bilmerket Volvo.
Saken kommer etter en større tilbakekalling av 73 000 ladbare hybrider. Eieren av en Volvo XC60, Burhaan Saleh, mener tilbakekallingen har skadet bilens verdi så mye at Volvo nå må betale for den.
Tilbakekallingen ble offentlig kjent i mars i år. Volvo mente at det var en risiko for at batteripakken i bilene kunne ta fyr dersom eierne ikke fikk ladet bilene sine på et verksted.
De berørte modellene er og var S60, V60, S90 og V90. SUV-modellene XC60 og XC90 var og er også inkludert. Det gjaldt biler fra modellårene 2020 til 2022.
Globalt ble 73 000 biler rammet av feilen. Volvo rådet eiere til ikke å lade batteriet. I hvert fall ikke fordi bilene hadde vært på verkstedet.
Løsningen fra Volvo består av ny programvare for bilene. I noen tilfeller måtte imidlertid også selve batteripakken byttes ut.
Dette skjer hvis batteriet inneholder celler som ikke fungerer som de skal.
Søksmål mot Volvo Cars i USA
Burhaan Saleh er imidlertid ikke fornøyd med Volvos håndtering. Han anklager Volvo for å ha brutt flere amerikanske lover. Lovene gjelder produksjon og markedsføring av biler.
Saleh hevder at Volvo ikke informerte ham om batteriproblemet. Dette gjelder for tidspunktet da han kjøpte bilen ny. Det er imidlertid usannsynlig at Volvo visste om problemet på kjøpstidspunktet.
Advokatene bak søksmålet argumenterer tvert imot for at bilene har mistet så mye i verdi at Volvo må og må betale for det.
Advokatene mener det ikke er nok at Volvo slipper unna med å «bare» rette opp feilen.
Ifølge søksmålet forårsaket feilen også unødvendig tid og kostnader for eieren. Blant annet måtte flere betale for å få bilene sine tauet til et verksted.
Søksmålet er et gruppesøksmål. Dette betyr at andre berørte Volvo-eiere kan bli med på saken.
Advokatfirmaet Carpey Law vil håndtere saken i retten på vegne av Volvo-eierne.
– De tiltalte brøt garantiene sine ved å tilby og selge kjøretøyene. Vognene var mangelfulle i design og konstruksjon.
– De var ikke trygge på grunn av en feil i batterimodulen.
– Tiltaltes tilbaketrekking utsatte saksøker og gruppen for fare og økonomisk tap. Konsernets kjøretøy er nå verdt betydelig mindre enn om de hadde vært fri for feil i batteripakken.
Flere bilmerker rammet av batteriproblemer
Volvo er langt fra den eneste som sliter med problematiske batteripakker. Audi har lignende problemer med hybridbiler.
I denne forbindelse har Boosted hørt fra flere eiere som følte seg frustrerte over å måtte vente så lenge på et verkstedbesøk.
Årsaken, ifølge flere internasjonale medier, var at Audi ikke hadde noen løsning klar. Men den – altså løsningen – burde ha blitt funnet nå. Men Audi råder også hybrideiere til ikke å lade bilene sine i det hele tatt.