Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som storebror til den mindre Renault 5.
På bilutstillingen i Paris ble den nye Renault 4 presentert, allerede før den danske lanseringen av Renault 5.
Den kommende Renault 4 deler plattform med Renault 5 og har samme motorer og batteripakker, men bilen er større på flere punkter.
Sammenlignet med Renault 5, som måler 3,92 meter i lengden og 1,77 meter i bredden, har Renault 4 en lengde på 4,14 meter og en bredde på 1,79 meter.
Det skriver importøren i en pressemelding .
Akselavstanden har også økt, fra 2,54 meter i Renault 5 til 2,62 meter i Renault 4. Denne ekstra plassen gjør at baksetepassasjerene i Renault 4 får samme romslighet som i en Renault Captur.
LES OGSÅ: Gjelder fra i dag – alle hastigheter over 80 km/t er forbudt
Høyden på Renault 4 E-Tech Electric er 1,57 meter, som tilsvarer høyden på dagens Renault Captur. Samtidig er bakkeklaringen 18,1 cm, som er 1,2 cm mer enn Captur.
Bagasjerommet har en kapasitet på 420 liter, og Renault 4 skiller seg dermed på flere områder fra Renault 5 og retter seg mot en annen målgruppe.
Selv om Renault 4 har stor takhøyde, er bagasjerommet lett tilgjengelig takket være lav lastekant.
Passasjersetene bak og foran kan legges flatt, noe som muliggjør transport av lange gjenstander – noe som er en nyhet i Renaults elbiler.
Renault 4 vil bli tilbudt med to batteristørrelser, henholdsvis 40 kWh og 52 kWh. Begge versjonene har en AC-ladekapasitet på 11 kW og kan lades med opptil 100 kW DC.
Den minste batteriversjonen gir en rekkevidde på 300 kilometer, mens den større kan tilbakelegge opptil 400 kilometer på en lading. Motoreffekten varierer også, med den lille batterimodellen som har 120 hk og den større versjonen har 150 hk.
52 kWh-batteriet er av litium-ion-typen og bruker NMC-teknologi (Nikkel Manganese Cobalt), som gir høy energitetthet. Batteriet veier cirka 300 kilo, som er 20 kilo mindre enn et tilsvarende batteri i Renault Zoe.
Renault 4 E-Tech Electric er utstyrt med en 11 kW AC toveis lader, som støtter både V2L (bil-til-last) og V2G (bil-til-nett) teknologi. V2G vil imidlertid ikke være tilgjengelig fra starten i Danmark. I versjonen med 150 hk kan bilen også lades med en 100 kW DC-lader som muliggjør hurtiglading. Ladetidene er:
- 11 kW AC: Fra 10 til 100 % på 4 timer og 30 minutter
- 100 kW DC: Fra 15 til 80 % på 30 minutter
Motoren i Renault 4 er den samme som i modeller som Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.
Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på i underkant av 8,5 sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t. Fjæringen, som gir komfort tilsvarende biler i større klasser, er hentet fra Renault Captur foran og fra Renault Megane E-Tech Electric bak.
Sikkerhets- og komfortfunksjoner er en integrert del av Renault 4, inkludert Active Driver Assist, som støtter nivå 2 assistert fotgjengerovergang.
I tillegg er det 26 ulike hjelpesystemer, inkludert «My Safety Switch», som gjør det mulig å velge de fem mest brukte systemene med et tastetrykk.
Renault 4 er også utstyrt med Googles tilkoblede tjenester gjennom multimediesystemet OpenR Link.
Designmessig trekker nye Renault 4 klare linjer til originalmodellen. Dette gjelder både støtfanger, grill og interiørdetaljer.
Den nye Renault 4 E-Tech Electric er også tilgjengelig i syv forskjellige farger: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green og Cloud Blue.
En av de spesielle egenskapene til Renault 4 E-Tech Electric er lerretstaket, som måler 80 cm i bredden og 92 cm i lengden. Det lette taket kan åpnes i flere posisjoner, noe som tilfører bilen en unik detalj.
Produksjonen av Renault 4 E-Tech Electric foregår i Frankrike på Maubeuge-anlegget, som er en del av Renaults ElectriCity-kompleks.
Motoren er produsert i Cléon og batteriene produseres i Douai i samarbeid med AESC. Flertallet av underleverandørene befinner seg innenfor en radius på 300 kilometer fra ElectriCity.
Maubeuge-fabrikken har en lang historie, blant annet som produksjonssted for Renault Kangoo, som har vært på markedet i over 25 år og har solgt mer enn fire millioner enheter.
Inkludert over 100 000 elektriske versjoner. Kjente modeller som Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada og Renault 19 er også produsert på fabrikken. Nye Renault 4 forventes å bli lansert i Danmark etter sommeren 2025.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!