18. oktober, 2024

Her er de første bildene av nye Renault 4

Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som storebror til den mindre Renault 5.

På bilutstillingen i Paris ble den nye Renault 4 presentert, allerede før den danske lanseringen av Renault 5.

Den kommende Renault 4 deler plattform med Renault 5 og har samme motorer og batteripakker, men bilen er større på flere punkter.

Sammenlignet med Renault 5, som måler 3,92 meter i lengden og 1,77 meter i bredden, har Renault 4 en lengde på 4,14 meter og en bredde på 1,79 meter.

Det skriver importøren i en pressemelding .

Akselavstanden har også økt, fra 2,54 meter i Renault 5 til 2,62 meter i Renault 4. Denne ekstra plassen gjør at baksetepassasjerene i Renault 4 får samme romslighet som i en Renault Captur.

LES OGSÅ: Gjelder fra i dag – alle hastigheter over 80 km/t er forbudt

Høyden på Renault 4 E-Tech Electric er 1,57 meter, som tilsvarer høyden på dagens Renault Captur. Samtidig er bakkeklaringen 18,1 cm, som er 1,2 cm mer enn Captur.

Bagasjerommet har en kapasitet på 420 liter, og Renault 4 skiller seg dermed på flere områder fra Renault 5 og retter seg mot en annen målgruppe.

Selv om Renault 4 har stor takhøyde, er bagasjerommet lett tilgjengelig takket være lav lastekant.

Passasjersetene bak og foran kan legges flatt, noe som muliggjør transport av lange gjenstander – noe som er en nyhet i Renaults elbiler.

Renault 4 vil bli tilbudt med to batteristørrelser, henholdsvis 40 kWh og 52 kWh. Begge versjonene har en AC-ladekapasitet på 11 kW og kan lades med opptil 100 kW DC.

Den minste batteriversjonen gir en rekkevidde på 300 kilometer, mens den større kan tilbakelegge opptil 400 kilometer på en lading. Motoreffekten varierer også, med den lille batterimodellen som har 120 hk og den større versjonen har 150 hk.

52 kWh-batteriet er av litium-ion-typen og bruker NMC-teknologi (Nikkel Manganese Cobalt), som gir høy energitetthet. Batteriet veier cirka 300 kilo, som er 20 kilo mindre enn et tilsvarende batteri i Renault Zoe.

Renault 4 E-Tech Electric er utstyrt med en 11 kW AC toveis lader, som støtter både V2L (bil-til-last) og V2G (bil-til-nett) teknologi. V2G vil imidlertid ikke være tilgjengelig fra starten i Danmark. I versjonen med 150 hk kan bilen også lades med en 100 kW DC-lader som muliggjør hurtiglading. Ladetidene er:

  • 11 kW AC: Fra 10 til 100 % på 4 timer og 30 minutter
  • 100 kW DC: Fra 15 til 80 % på 30 minutter

Motoren i Renault 4 er den samme som i modeller som Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.

Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på i underkant av 8,5 sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t. Fjæringen, som gir komfort tilsvarende biler i større klasser, er hentet fra Renault Captur foran og fra Renault Megane E-Tech Electric bak.

Sikkerhets- og komfortfunksjoner er en integrert del av Renault 4, inkludert Active Driver Assist, som støtter nivå 2 assistert fotgjengerovergang.

I tillegg er det 26 ulike hjelpesystemer, inkludert «My Safety Switch», som gjør det mulig å velge de fem mest brukte systemene med et tastetrykk.

Renault 4 er også utstyrt med Googles tilkoblede tjenester gjennom multimediesystemet OpenR Link.

Designmessig trekker nye Renault 4 klare linjer til originalmodellen. Dette gjelder både støtfanger, grill og interiørdetaljer.

Den nye Renault 4 E-Tech Electric er også tilgjengelig i syv forskjellige farger: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green og Cloud Blue.

En av de spesielle egenskapene til Renault 4 E-Tech Electric er lerretstaket, som måler 80 cm i bredden og 92 cm i lengden. Det lette taket kan åpnes i flere posisjoner, noe som tilfører bilen en unik detalj.

Produksjonen av Renault 4 E-Tech Electric foregår i Frankrike på Maubeuge-anlegget, som er en del av Renaults ElectriCity-kompleks.

Motoren er produsert i Cléon og batteriene produseres i Douai i samarbeid med AESC. Flertallet av underleverandørene befinner seg innenfor en radius på 300 kilometer fra ElectriCity.

Maubeuge-fabrikken har en lang historie, blant annet som produksjonssted for Renault Kangoo, som har vært på markedet i over 25 år og har solgt mer enn fire millioner enheter.

Inkludert over 100 000 elektriske versjoner. Kjente modeller som Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada og Renault 19 er også produsert på fabrikken. Nye Renault 4 forventes å bli lansert i Danmark etter sommeren 2025.

  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil...

Dette er prisen på Volkswagen ID.Golf i Danmark

Den elektriske ID.Golf vil erstatte ID.3. Det skjer også...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende...

Super sjelden Skyline GT-R stjålet fra Nissans samling

Det burde egentlig ikke være mulig. Men en supersjelden...

Belgia innfører "dansk" forbud i trafikkloven

I Belgia er man nå så lei av at...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...

Anne parkerte feil – så ble Nissan hennes skrotet

Anne mistet sin 15 år gamle Nissan Primastar fordi hun parkerte feil. Nå har hun tapt hele saken i tingretten. Norske Anne Aakre hadde...

Amnesty kritiserer bilmerker for å lage elbilbatterier

En rekke bilmerker får nå kritikk for i det hele tatt å bygge batterier til elbiler. Det går utover menneskerettighetene, sier NGO Amnesty International....

Bilmerke kan lobbye for reservedeler – alt blir kastet

I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men hjemme i Sverige er landets største Saab-ombygger lagt ned. Som bilmerke er Saab både død...