Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra rettshåndhevelse.
Det vil ikke være i Sverige vi ser elektriske politibiler. Selv ikke om ordensmakten her hjemme faktisk har begynt å kjøre elbil.
Det er mediet Vi Bilägare som har spurt Rikspolisen i Sverige om det er noen idé å ha elektriske patruljebiler i Sverige. Og svaret er nei.
Ingen elbil kan rett og slett leve opp til svenskenes krav. Det viste en etterforskning som Rikspolitiet gjennomførte internt, allerede i fjor.
– Sverige ligger vanligvis langt fremme i saker som dette, men nå er vi bundet av vår avtale. I tillegg ser vi mye på bilmarkedet.
– Nå har mange bilmerker snudd og sier at fossilmotoren ikke er død, så vi må tilpasse oss den, sier Ulf Granath, som styrer politiets bilpark i Sverige.
LES OGSÅ: Peugeots neste elbil får firkantet ratt
Det er flere grunner til at svenskene velger elbilen. Dels er det ingen av bilene som politiet kan kjøpe som oppfyller kravene.
Dels er det en kjøpsavtale med Volvo, som løper ut 2028. Men det er også det faktum at ingen elbil vil kunne kjøre veldig langt under presset som svensk politi vil sette biltypen under.
– Kjører du elbil i 80-90 km/t, kan den kjøre over 500 kilometer. Men er du i nødanrop med fullastet elbil, får du ikke mer enn 150 kilometer rekkevidde.
– Det er der du har problemet, sier Karl Holm, leder for serviceenheten i det danske politistyrelsens økonomiavdeling, til Politiavisen.
I tillegg passer ikke infrastrukturen med offentlige ladestasjoner politiets behov. Bruk av elbil vil kreve massive investeringer i politiets egne ladestasjoner.
Ifølge politiets egne tall holder ikke elbilen like godt som utrykningsambulansen. Du kan imidlertid fortsatt erstatte godt 2000 av de små 9000 politibilene som svensk politi har til rådighet med elbiler. Dette fordi elbilene ikke brukes til aktivt patruljearbeid.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!