Til tross for sine 663 hestekrefter har Xiaomi SU7 mindre bremseskiver enn en Honda CR-V. Sprukne bremser fører allerede til flere ulykker.
Den nye elbilen fra Xiaomi, SU7, får nok en gang hard kritikk. Denne gangen for å ha grovt underdimensjonerte bremser.
Ifølge flere medier har de altfor små diskene allerede ført til flere ulykker. Videoer viser hvordan bilene ikke kan bremse tilstrekkelig på racerbaner. De havner derfor rett i bommen.
Undersøkelser har avdekket at til tross for sine 663 hestekrefter, er SU-en utstyrt med mindre bremser enn de på en Honda CR-V. En bil som aldri hadde mer enn 160 hestekrefter.
Til sammenligning har konkurrenten Porsche Taycan Turbo GT, hvis runderekord kineserne hevder å ha slått på Nürburgring, betydelig større bremser.
To videoer dokumenterer voldsomme ulykker der bremsesvikt har ført til ulykker med SU7-modeller.
LES OGSÅ: LED-frontlykter blender 8 av 10 sjåfører
I en video mister en kinesisk influencer, Tang Zhu, kontrollen over sin SU7 på Shanghai Tianma racerbane og krasjer inn i barrieren. Etter bare fem runder på banen var bremsene overopphetet og selve klossene slitt.
En annen influencer opplevde et lignende problem der bilen ikke kunne bremse. Også her endte turen i bommen. I så fall fungerte heller ikke bilens kollisjonsputer som de skulle.
Xiaomi erkjenner problemet og fraråder bruk av SU7 på racerbaner.
– Vi minner sterkt om at Xiaomi SU7 Max er en høyytelses luksusbil for gaten. Vennligst ikke prøv å ta bilen ut på racerbaner, heter det i en uttalelse fra selskapet som Autopian kommer med.
SU7 bruker NAO ("Non-Asbestos Organic") bremseklosser, som er mer stillegående og mer miljøvennlige. Men mursteinene fungerer dårligere ved høye temperaturer. Det er verdt å merke seg at Xiaomi brukte forskjellige bremseklosser og skiver på modellen av SU7 som satte elbilrekorden på Nürburgring.