Toyota nekter å legge bensinmotoren bak seg, til tross for bilindustriens trend mot elbiler. Japanerne har planer om en liten enhet med 400 hestekrefter.
Toyota planlegger å utvikle en ny, kompakt bensinmotor med en effekt på 400 hestekrefter.
Motoren, en firesylindret kasse, er designet for å levere høy ytelse til tross for sin beskjedne størrelse.
Hestekreftene er et sentralt element i Toyotas strategi, da japanerne ønsker å demonstrere at forbrenningsmotorer fortsatt kan være aktuelle i en tid med økende fokus på elektrifisering.
Motoren, som ble presentert på Tokyo Auto Salon 2025, er plassert i midten av en Toyota Yaris. Så akkurat som tidligere MR2. Den nøyaktige bruken av motoren i Toyotas modellutvalg er ennå ikke offentliggjort.
En versjon av motoren, som japanerne skal bruke til racing, yter hele 600 hestekrefter. Noe som tilsvarer 300 hestekrefter pr liter. Den imponerende effekten understreker potensialet i Toyotas nye motorteknologi.
Toyota har møtt kritikk for sitt fortsatte fokus på forbrenningsmotorer i en tid da mange andre bilprodusenter fokuserer på elektrifisering. Selskapet forsvarer sin strategi ved å fremheve motorens kompatibilitet med e-drivstoff som kan gjøre den mer miljøvennlig.
I motsetning til mange andre bilprodusenter som faser ut forbrenningsmotorer, bekreftet Toyota i fjor utviklingen av nye 1,5-liters og 2,0-liters motorer. Den nye 400 hestekrefters motoren er ytterligere et bevis på at Toyota nekter å tro at elmotoren er den eneste levedyktige løsningen for bilindustrien i fremtiden.
Ifølge Toyotas teknologisjef, Hiroki Nakajima, er den nye motoren en «game changer». En mindre kraftig versjon av motoren forventes å yte rundt 296 hestekrefter og 400 Nm.
Mens Toyota fortsatt har bensinbilene i gang, tviler japanerne nå offisielt på potensialet til hydrogenmotoren. Blå. fordi teknologien mangler støtte. Les mer om det her .