Tesla prøver nå å kvitte seg med et massivt lager av Cybertruck-modeller. En bil som 2 millioner mennesker for bare noen år siden ropte etter.
Tesla sliter med å selge sine Cybertruck-modeller, som hoper seg opp på lageret. Den en gang så hypede elbilen har mistet sin glans, og Tesla er nå tvunget til å ty til drastiske metoder for å selge de overflødige bilene.
I et forsøk på å lokke kunder tilbyr Tesla nå betydelige rabatter på nye Cybertrucker. Avhengig av bilens konfigurasjon kan prisen være opptil 11 000 DKK lavere enn tidligere. I tillegg selges demomodeller av Cybertrucken med en rabatt på DKK 19.000.
Denne situasjonen står i sterk kontrast til den enorme interessen som omringet Cybertrucken ved lanseringen. Den gang sto over to millioner kjøpere på venteliste for å få tak i den futuristiske elbilen.
Cybertruck-produksjonen ved Teslas Texas-fabrikk har også blitt redusert de siste månedene. Ifølge CNBC er ikke etterspørselen etter Cybertrucken hva den pleide å være.
Til tross for at Cybertrucken i 2024 oppnådde en femteplass på listen over de mest solgte elbilene i USA, har den høye prisen og en rekke tilbakekallinger dempet entusiasmen hos kjøperne. Totalt solgte Tesla rundt 38.965 Cybertrucker i USA i fjor.
Cybertruck ble først presentert i 2019, da Elon Musk annonserte en forventet pris på rundt 289.000 danske kroner. Men da modellen endelig kom på markedet i USA, var prisen betydelig høyere enn lovet.
I tillegg har Tesla måttet tilbakekalle Cybertrucken hele seks ganger i løpet av 2024. Det har blant annet vært problemer med vindusviskerne og en del av lasten som måtte byttes.
Selv om det totale salget av elbiler i USA økte med 7,3 prosent i 2024 sammenlignet med året før, har Tesla opplevd en nedgang i salget. Teslas totale elbilforsendelser falt med 37 000 enheter, selv om Teslas Model Y og Model 3 forble de bestselgende elbilene i USA med betydelig margin.
Mangelen på suksess for Cybertruck kan tilskrives flere faktorer. Den høye prisen, kombinert med de tekniske problemene og tilbakekallingene, har fått mange potensielle kjøpere til å nøle.
I tillegg har konkurransen i elbilmarkedet skjerpet seg betydelig de siste årene. Flere tradisjonelle bilprodusenter har lansert sine egne elektriske kjøretøy, som i noen tilfeller tilbyr lignende funksjoner og ytelse til en lavere pris enn Cybertrucken.
Det er uklart hvordan Tesla planlegger å håndtere den overfylte beholdningen av Cybertrucks. De nåværende rabattene kan være et tegn på at Tesla er villig til å strekke seg langt for å selge de usolgte bilene.
Om det vil være nok til å gjenopplive interessen for Cybertruck er imidlertid usikkert.