Spør du Fords direktør Jim Farley, er det ingen tvil om at merket blir den nye Porsche. I hvert fall når det gjelder terrengkorvetter.
Ford-direktør Jim Farley insisterer på at Ford vil bli den nye Porsche av terrengsportsbiler.
Farley har et klart mål for Ford om å bygge biler som appellerer til bilentusiaster. Ford har nettopp presentert to nye versjoner av deres klassiske muskelbil: Mustang RTR med Dark Horse-deler og Mustang GTD Spirit Of America Edition med såkalt 'patriotisk' design.
Selv om disse modellene har skapt oppsikt blant bilentusiaster, er det Fords terrengkorvetter som driver hoveddelen av salget. I 2024 sto de større bilene for hele 20 prosent av bilgigantens totale salg.
I et intervju med Auto News under Detroit Auto Show uttalte Jim Farley at det ikke er noen vei utenom Ford når det kommer til terrengkorvetter. Faktisk vil regissøren stå i spissen for den største av slaget, hvis han må si det selv,
– Ford vil være det ubestridt ledende terrengmerket i verden. Vi ønsker å være offroadingens Porsche.
Regissørens visjon strekker seg utover gatebiler som de i Raptor-serien, da den inkluderer Fords økende tilstedeværelse innen terrengmotorsport. Et eksempel er Dakar Rally, hvor Raptor T1+ sikret tredjeplassen i år. Toyota vant ellers.
Jim Baumbick, Fords visedirektør for produktutvikling, drift og kvalitet, forklarte formålet med bilmerkets tilstedeværelse i motorsportens verden.
Visedirektøren mener at bilmerket ikke bare deltar i lobber for å vinne heder og titler, men også for å «forbedre produkter og bruke den kunnskapen i vår utvikling av gatebiler».
Faktisk er det allerede ifølge det amerikanske merket. Du skal kunne se inspirasjonen fra motorsport direkte i nye Mustang Dark. I hvert fall når man ser på GT3-bilene som raser rundt i den europeiske Le Mans-serien.
Siden Farley tok over som direktør i 2020, har Ford lansert et bredt utvalg av biler designet for å appellere til bilentusiaster.
Fra Maverick Lobo til Ranger og Bronco Raptors, Mustang Mach-E Rally og høyytelses Mustang GTD, sier Ford at de lager modeller som imøtekommer nisjemarkeder, samtidig som de opprettholder bred appell.
Denne strategien forventes å fortsette i fremtiden med flere spesialutgaver av eksisterende biler. Farley har også lovet at merket vil fortsette å bygge en sportsbil med V8-motor. "Hvis vi skal være de siste til å gjøre det".