Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler.
Det er godt mulig at dansker og nordmenn kjører rundt i elbiler. Men oljeetterspørselen ventes ikke å avta før tidligst etter 2040.
Det vurderer Vitol, verdens største uavhengige energihandler, ifølge Berlingske .
Vitol spår at etterspørselen vil toppe rundt 2030 med 110 millioner tonn per dag. Det forventes da å stabilisere seg rundt dagens 105 millioner tonn per dag i minst ti år.
Denne prognosen skiller seg fra andre rapporter rundt energisektoren.
Det internasjonale energibyrået (IEA) forventer en tidligere topp i etterspørselen, nemlig i 2029, med 105,6 millioner tonn per dag.
Oljeselskapet BP har et annet ståsted i en prognose fra juli 2024. En nedgang i oljeforbruket er spådd her allerede mot slutten av dette tiåret. På den måten vil 'bare' rundt 91,4 millioner tonn olje bli brukt hver dag i 2040.
Usikkerheten om fremtidig etterspørsel etter olje skyldes ifølge analytikere delvis den pågående grønne omstillingen.
I denne prosessen erstattes fossilt brensel gradvis med mer bærekraftige alternativer. Men den prognosen er også forbundet med stor usikkerhet.
Vitol tror imidlertid også at en nedgang vil bli oppdaget. Olje for bensinproduksjon vil ifølge det nederlandsk-sveitsiske selskapet falle til et nivå på 4,5 millioner tonn per dag innen 2040.
Til tross for dette forventer selskapet at den samlede oljeetterspørselen vil forbli robust. Her peker giganten på uendret forbruk i industrien. Akkurat som utviklingsland vil kreve enda mer olje.
Imidlertid kan mye endre seg på den kontoen. Innenfor EU er det for eksempel fortsatt press for å oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren i 2035. Akkurat som bilmerker ønsker å ha lempet på sine restriksjoner på andelen elbiler i produksjonen.
Og i USA har gjenvalgt president Donald Trump lovet sine velgere at han vil åpne for mer oljeboring i landet og til havs.
Videre vil presidenten avslutte statlig støtte til elbiler, fordi det ifølge ham ikke er statens jobb å velge bil for sjåfører. Les mer om det her .