22. februar, 2025

Forskere: Svevestøv fra elbiler er farligere enn diesel

En ny studie finner at partikler fra elbiler er mer skadelige enn partikler fra dieselbiler.

Svevestøv fra bremsene til elbiler kan være mer skadelig enn eksosen fra dieselbiler. Dette er konklusjonen til en gruppe forskere fra University of Southampton.

Partikkelforurensning er et alvorlig problem, og selv om elbiler ofte presenteres som et miljøvennlig alternativ til tradisjonelle biler, viser denne studien at de ikke er uten partikkelutslipp.

Ifølge forskerne kan partikler fra bremseslitasje forstyrre celler mer enn partikler fra dieseleksos.

Forskerne understreker at det er viktig å huske at selv om elbiler ikke slipper ut avgasser, er de ikke utslippsfrie. De produserer fortsatt partikler fra friksjon og slitasje på vei, dekk og bremser.

Professor Matthew Loxham fra University of Southampton mener at resultatene av studien bør få direkte konsekvenser.

– Denne forskningen har viktige implikasjoner for helse og fremtidig politikk. Når vi går over fra diesel- og bensindrevne biler til elbiler, vil ikke utslipp av partikler uten utslipp forsvinne.

– Ikke-eksosutslipp kan øke over tid fordi elbiler er tyngre enn kjøretøy med forbrenningsmotorer og skaper større friksjon på veien.

Studien viser at vanlige asbestfrie bremseklosser, som har høyere konsentrasjon av kobber, i mange tilfeller gir flere giftige partikler enn utslipp fra dieselbiler.

Diesel har lenge vært anerkjent som en viktig kilde til partikkelforurensning som kan forårsake lungeskader når vi inhalerer partiklene. Det gjøres en stor innsats for å redusere partikkelutslipp fra motorer, mens forskrifter for bremser stort sett mangler.

Ifølge forskerne er kjøretøypartikler fra andre kilder enn utslipp nå et større problem enn utslipp.

Bremsene forårsaker mest partikkelutslipp. James Parkin, hovedforfatter av studien, sier det er en feil når sjåfører tror at elbiler ikke er skadelige.

– Folk forbinder generelt forurensning fra biler med eksosrør. De mener at elbiler er helt utslippsfrie.

– Elbiler slipper imidlertid fortsatt ut partikler på grunn av friksjon og slitasje på vei, dekk og bremser.

I studien sammenlignet forskerne dieselutslipp og utslipp fra ulike typer bremseklosser.

De undersøkte effekten på lungeceller av fire forskjellige typer bremseklosser med ulik kjemisk sammensetning. De konsentrerte seg om de minste partiklene, som er på størrelse med PM 2,5 og har en diameter som er 30 ganger mindre enn et hårstrå.

Partiklene passerer gjennom våre øvre luftveier og inn i lungene våre. Ifølge forskere forårsaker de fire millioner for tidlige dødsfall globalt hvert år.

Resultatene viste at asbestfrie belegg med kobber var de mest giftige og inflammatoriske. De var enda mer giftige for lungeceller enn partikler fra dieseleksos. De nest mest giftige var keramiske bremseklosser. Når kobber ble fjernet fra ovnen, ble det mindre giftig.

Forskernes konklusjon er at overgangen til elbiler ikke er nok til å tro at vi har blitt kvitt farlige partikkelutslipp.

I stedet kan utslippene øke etter hvert som flere går over til tyngre elbiler. Forskerne ønsker å se strengere lovverk om hvor mye kjøretøy har lov til å slippe ut fra bremser, dekk og veislitasje.

En annen omstendighet forskerne ikke tar opp, er at mange elbileiere knapt bruker bilens tradisjonelle bremsesystem.

Nesten alle elbiler har bremsekraftregenerering i elmotorene, noe som gjør at en stor del av bremsingen skjer gjennom såkalt gjenvinning. Men det i seg selv er også et problem. I hvert fall på de danske kinoene. Les mer om det her .

Mercedes har på sin side planer om et bremsesystem som sitter inne i elmotoren og ikke avgir bremsestøv i det hele tatt.

Tyskerne hevder at elbileiere kan bruke elmotoren til å bremse i 98 prosent av alle tilfellene. Av samme grunn slites aldri bremseskivene. I hvert fall ikke i teorien.

Latest

Don't miss

Mange sjåfører nekter ansvar for disse ulykkene.

Nye tall viser at sjåfører i større grad enn...

Glem nøkkelen – nå kan biler startes med et håndleddsgrep

Med et hardt, raskt slag mellom tommelen og pekefingeren,...

Ekspert advarer mot brukte biler med disse motorene

En bruktbil er ikke bare en bruktbil. For de...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...