Nye biler skal ikke være mobiltelefoner på hjul. I hvert fall ikke de fra Volkswagen. Det lover nå merkets sjefdesigner, Andreas Mindt.
Volkswagen avviser at merkets fremtidige modeller skal bli mobiltelefoner på hjul.
I stedet vil tyskerne blant annet fokusere på: å bringe fysiske knapper tilbake inn i bilene. Det starter med ID.2, som vil lande neste år.
Samtidig beklager designsjef Andreas Mindt at merket gikk for langt når det gjelder berøringsskjermer og overflater i de aktuelle modellene.
– Vi vil aldri, aldri gjøre den feilen igjen. Vi må få tilbake de fysiske knappene på rattet nå. Ikke mer gjetting.
– Det er tilbakemeldingene vi har fått. Og folk elsker det.
Selv administrerende direktør synes Volkswagens infotainment er "forferdelig"
– Ærlig talt, det skal være en bil og ikke en telefon, sa Andreas Mindt da han var på lanseringen av konseptbilen ID.EVERY1 forrige uke, som etter hvert skal bli ID.1.
Selv om berøringsknappene ikke vil forsvinne helt i Volkswagen-biler, vil de fremover bli supplert med fysiske knapper for de viktigste funksjonene. Les mer om det her.
De (fysiske knapper, red.) vil være i hver bil vi lager fra nå av. Vi har forstått budskapet, legger Mindt til, og viser til både kritikk og tilbakemeldinger fra kunder.
Bilene vil fortsatt ha skjermer for navigasjonssystemer og obligatoriske ryggekameraer, men ikke på bekostning av fysiske knapper. I hvert fall ikke lenger.
Volkswagen har tidligere fått kraftig kritikk for konsernets infotainmentsystemer. Det er både for komplisert og for sakte.
Selv administrerende direktør, Thomas Schäfer, synes det er galskap. Av samme grunn har konsernet valgt å forkaste mesteparten av sin egen utvikling og gi amerikanske Rivian milliarder av euro til å utvikle noe nytt.
Thomas Schäfer har sagt i et tidligere intervju med Autocar at Volkswagens første tilbud om infotainmentsystemer for elbiler er «en forferdelig opplevelse for kundene».
Den nye ID.2 må imidlertid klare seg uten Rivians hjelp. For i motsetning til ID.1, vil ID.2, som har samme størrelse som dagens Golf, være basert på VWs egen infotainment.
Hvorfor Andreas Mindt ikke går inn i det. Men det kan være fordi lanseringen er så nærme at det er for sent å redesigne bilen.