10. mai, 2025

Volkswagen lover fysiske knapper – ikke løpende mobiler

Nye biler skal ikke være mobiltelefoner på hjul. I hvert fall ikke de fra Volkswagen. Det lover nå merkets sjefdesigner, Andreas Mindt.

Volkswagen avviser at merkets fremtidige modeller skal bli mobiltelefoner på hjul.

I stedet vil tyskerne blant annet fokusere på: å bringe fysiske knapper tilbake inn i bilene. Det starter med ID.2, som vil lande neste år.

Samtidig beklager designsjef Andreas Mindt at merket gikk for langt når det gjelder berøringsskjermer og overflater i de aktuelle modellene.

– Vi vil aldri, aldri gjøre den feilen igjen. Vi må få tilbake de fysiske knappene på rattet nå. Ikke mer gjetting.

– Det er tilbakemeldingene vi har fått. Og folk elsker det.

Selv administrerende direktør synes Volkswagens infotainment er "forferdelig"

– Ærlig talt, det skal være en bil og ikke en telefon, sa Andreas Mindt da han var på lanseringen av konseptbilen ID.EVERY1 forrige uke, som etter hvert skal bli ID.1.

Selv om berøringsknappene ikke vil forsvinne helt i Volkswagen-biler, vil de fremover bli supplert med fysiske knapper for de viktigste funksjonene. Les mer om det her.

De (fysiske knapper, red.) vil være i hver bil vi lager fra nå av. Vi har forstått budskapet, legger Mindt til, og viser til både kritikk og tilbakemeldinger fra kunder.

Bilene vil fortsatt ha skjermer for navigasjonssystemer og obligatoriske ryggekameraer, men ikke på bekostning av fysiske knapper. I hvert fall ikke lenger.

Volkswagen har tidligere fått kraftig kritikk for konsernets infotainmentsystemer. Det er både for komplisert og for sakte.

Selv administrerende direktør, Thomas Schäfer, synes det er galskap. Av samme grunn har konsernet valgt å forkaste mesteparten av sin egen utvikling og gi amerikanske Rivian milliarder av euro til å utvikle noe nytt.

Thomas Schäfer har sagt i et tidligere intervju med Autocar at Volkswagens første tilbud om infotainmentsystemer for elbiler er «en forferdelig opplevelse for kundene».

Den nye ID.2 må imidlertid klare seg uten Rivians hjelp. For i motsetning til ID.1, vil ID.2, som har samme størrelse som dagens Golf, være basert på VWs egen infotainment.

Hvorfor Andreas Mindt ikke går inn i det. Men det kan være fordi lanseringen er så nærme at det er for sent å redesigne bilen.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Etter 3000 oppsigelser – nå er hele bilfabrikken til salgs

Audi har trukket seg helt ut av Belgia uten...

Bilmerke i krise – splitter ny fabrikk kan bli forlatt

Det går så dårlig hos Volvo at en helt...

Nye fartskameraer blinker i en avstand på 1 kilometer

I England intensiverer politiet jakten på fartsovertredere. Det nye...

Ny regel hos Volvo får sterk kritikk: Utdatert tilnærming

Volvos hjemvendte direktør Håkan Samuelsson får nå hard kritikk...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...