Nå begynner også de nyere elbilene å fylle opp skrotplassene rundt her. Elbiler er spesielt populære på et bilopphuggeri i San Francisco.
De første elbilene er allerede klare for skroting i en slik grad at de fyller opp de ulike skrotene.
Bare i San Francisco-området har den amerikanske motorjournalisten Murilee Martin funnet flere opphuggingsanlegg som har elbiler liggende.
På en av standene så han flere Nissan Leaf-modeller som var ferdige. Bilene er alle av første generasjon, som Nissan bygde mellom 2011 og 2017.
Hvorfor bilene står parkert der er et godt spørsmål. Men et godt bud er at batteriene er ferdige og at det koster mer enn bilene er verdt å få nye.
Murilee Martin så selv den første utrangerte Nissan Leaf i 2022. Noen av bilene er bygget av Nissan i Japan, men en god del av dem ble laget på merkevarens fabrikk i Smyrna, Tennessee.
Martin så de første utrangerte elbilene allerede i 2022
Det forteller han på siden i The Truth About Cars .
Men ifølge Murilee Martin er det flere skrapgårder med denne typen biler i California og flere andre stater. Han mener også at korona-pandemien har holdt bilene på veiene lenger enn de faktisk kunne takle.
Pandemien som rammet hele verden førte til at prisen på brukte elbiler økte i en slik grad at sjåfører som ellers vurderte å skaffe seg en annen bil, ikke hadde råd. Selv om neste bil ble brukt.
Elbilene på søppelplassen ser triste ut. Mange av dem har vært der så lenge at det har begynt å vokse mose på dem. Andre mangler flere deler. Spesielt bakrutene er borte.
Når det er sagt, har Murilee Martin også en idé om hvorfor bilene endte opp som skrot. De har, mener han, trolig vært eid av et selskap.
Et selskap som kunne fått mer ut av å selge unna de beste batteriene i bilene og vrake resten, enn å selge bilene hele.