Det neste tilbudet på en elbil fra Jaguar – kalt Type 00 – dukket uventet opp på Paris Fashion Week. Her ble det nødvendig å fylle bilen med bensin.
Jaguar forbereder seg på å miste 85 prosent av kundene sine når de planlegger å kun bygge elbiler i 2026. Paris Fashion Week ble imidlertid avsluttet med en bensingenerator.
Nærmere bestemt gikk Jaguars prototype, som veldig uventet dukket opp under moteuken som et PR-stunt, tom.
Og derfor måtte bilmerkets teknikere komme med alternative løsninger siden det ikke var noen ladestasjon i nærheten.
Løsningen ble en Defitec 2000i. Kort sagt en generator som lager strøm ved hjelp av bensin. Det vakte selvfølgelig mange nysgjerrige blikk da Jaguar-folket gikk tørt.
Tidligere har Jaguar Type 00 kun vært vist på bilder. Men under Paris Fashion Week dukket det uventet opp en veldig blå prototype av bilen. Tidligere har bilen blitt vist i en veldig knallrød og en lysere babyblå farge.
Jaguar skal ikke selge elbiler for under 1 million kroner
Moteukens besøkende kunne da se Jaguars nye konsept for første gang noensinne i "live". De fleste ble nok mest sjokkert over at det tidligere britiske bilmerket holder seg til det svært kantete designet.
En ting som bilder fra moteuken ikke gir svar på, er hvordan innsiden av Type 00 faktisk ser ut. Faktisk er det ingen bilder av interiøret i det hele tatt. Altså andre enn de Jaguar selv har vist.
Elbilen er bygget på Jaguars egen elbilplattform kalt JEA. Det er tidligere meldt at elbilen skal ha en rekkevidde på 770 kilometer. Og den ladingen er fullført på femten minutter. Hvis du kan være fornøyd med en rekkevidde på 320 kilometer.
Det er mye som tyder på at Jaguar er godt klar over at ved å kun bygge elbiler, kaster den mesteparten av sin nåværende kundebase.
Faktisk forventer deledirektør, hele Rawdon Glover, at så mange som 85 prosent av kundene vil forsvinne innen 2026. Og kanskje er det fordi de egentlig ikke har råd til en ny bil fra merket på det tidspunktet.
Jaguar vil ikke selge biler som koster under én million kroner fra fabrikken. I stedet er den nye strategien at merket skal være et alternativ til Bentley og Rolls-Royce. Og ikke som for Mercedes, BMW og Audi.
Imidlertid er Rawdon Glover opptatt med å fortelle media at Jaguar ikke bryr seg med sine "gamle kunder" i det hele tatt. Tvert imot tar han en skarp graving mot kritikere av merkevarens nye merkevarebygging, logo og design, som han kaller intolerante.
Omvendt har ikke merket hatt flaks med elbilene det allerede har bygget. Den amerikanske importøren har kjøpt tilbake flere tusen biler på grunn av brannfare. Noe den danske importøren nekter å gjøre.