9. mai, 2025

Pinlig: Elektrisk Jaguar måtte lades med en bensingenerator

Det neste tilbudet på en elbil fra Jaguar – kalt Type 00 – dukket uventet opp på Paris Fashion Week. Her ble det nødvendig å fylle bilen med bensin.

Jaguar forbereder seg på å miste 85 prosent av kundene sine når de planlegger å kun bygge elbiler i 2026. Paris Fashion Week ble imidlertid avsluttet med en bensingenerator.

Nærmere bestemt gikk Jaguars prototype, som veldig uventet dukket opp under moteuken som et PR-stunt, tom.

Og derfor måtte bilmerkets teknikere komme med alternative løsninger siden det ikke var noen ladestasjon i nærheten.

Løsningen ble en Defitec 2000i. Kort sagt en generator som lager strøm ved hjelp av bensin. Det vakte selvfølgelig mange nysgjerrige blikk da Jaguar-folket gikk tørt.

Tidligere har Jaguar Type 00 kun vært vist på bilder. Men under Paris Fashion Week dukket det uventet opp en veldig blå prototype av bilen. Tidligere har bilen blitt vist i en veldig knallrød og en lysere babyblå farge.

Jaguar skal ikke selge elbiler for under 1 million kroner

Moteukens besøkende kunne da se Jaguars nye konsept for første gang noensinne i "live". De fleste ble nok mest sjokkert over at det tidligere britiske bilmerket holder seg til det svært kantete designet.

En ting som bilder fra moteuken ikke gir svar på, er hvordan innsiden av Type 00 faktisk ser ut. Faktisk er det ingen bilder av interiøret i det hele tatt. Altså andre enn de Jaguar selv har vist.

Elbilen er bygget på Jaguars egen elbilplattform kalt JEA. Det er tidligere meldt at elbilen skal ha en rekkevidde på 770 kilometer. Og den ladingen er fullført på femten minutter. Hvis du kan være fornøyd med en rekkevidde på 320 kilometer.

Det er mye som tyder på at Jaguar er godt klar over at ved å kun bygge elbiler, kaster den mesteparten av sin nåværende kundebase.

Faktisk forventer deledirektør, hele Rawdon Glover, at så mange som 85 prosent av kundene vil forsvinne innen 2026. Og kanskje er det fordi de egentlig ikke har råd til en ny bil fra merket på det tidspunktet.

Jaguar vil ikke selge biler som koster under én million kroner fra fabrikken. I stedet er den nye strategien at merket skal være et alternativ til Bentley og Rolls-Royce. Og ikke som for Mercedes, BMW og Audi.

Imidlertid er Rawdon Glover opptatt med å fortelle media at Jaguar ikke bryr seg med sine "gamle kunder" i det hele tatt. Tvert imot tar han en skarp graving mot kritikere av merkevarens nye merkevarebygging, logo og design, som han kaller intolerante.

Omvendt har ikke merket hatt flaks med elbilene det allerede har bygget. Den amerikanske importøren har kjøpt tilbake flere tusen biler på grunn av brannfare. Noe den danske importøren nekter å gjøre.

https://www.instagram.com/reel/DHBCjaCMgbV/?igsh=bjU3OTMyZ2Y3bjZh

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Audi tjener milliarder – men salget faller

Audi rapporterer en økning i omsetningen på 12 prosent...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en...

Elbil eller bensin: Hva er best for klimaet akkurat nå?

En leser er i tvil: Bør han bytte ut...

Dekkselskap tilbakekaller farlige sommerdekk

Dekkselskapet Goodyear har problemer med sommerdekket Eagle F1 Asymmetric...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...