Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet bak for lengst har gått konkurs. Volkswagen tilbakekaller dødelige biler
Rundt om i verden er bilmerker opptatt med å tilbakekalle biler med defekte kollisjonsputer fra den skandalerammede produsenten Takata.
Nå er det Volkswagens nyttekjøretøy som er dødelige. Dette melder den tyske avisen Bild .
Nærmere bestemt har Takata bygget millioner av kollisjonsputer i mange år som blåser seg opp og derfor ikke fungerer som de skal i tilfelle en ulykke.
Tvert imot kan metallsplinter risikere å fly rundt i hytta ved en ulykke. Noe som allerede har drept over 20 sjåfører i USA. Volkswagen er imidlertid ikke alene om å tilbakekalle biler for øyeblikket.
Tilbake i januar tilbakekalte Citroën mer enn 800 000 biler som også er utstyrt med Takata-kollisjonsputer. Og i fjor meldte BMW at de ser etter sjåfører som kan ha utstyrt bilene sine med ratt som ennå ikke har fått nye kollisjonsputer.
De dødelige kollisjonsputene er også i Danmark
Hos Volkswagen ble de defekte kollisjonsputene installert mellom 2005 og 2018. Du kan bruke VIN for å sjekke om kjøretøyet ditt er berørt. Nummeret har 17 sifre. Du finner den enten i bilens instruksjonsbok, servicehefte eller på nedre del av bilens frontrute.
Skandalen, som førte til at Takata gikk konkurs i 2018, har krevd minst 36 menneskeliv over hele verden så langt. Av disse var 28 fra USA.
I juli 2024 annonserte BMW en tilbakekalling av mer enn 400 000 biler, og bare noen måneder senere sa Ford at 765 000 sjåfører burde parkere bilene sine som en forholdsregel.
Ford har til og med gått så langt som å si at 100.000 tilbakekalte biler burde ha fått skiftet kollisjonsputen igjen, ettersom den første tilbakekallingen ikke løste problemet.
Her i Danmark har BMW, Nissan og Honda alle tilbakekalt biler på grunn av problemet med de livstruende kollisjonsputene. Noe som, hvis de fungerer som de skal, burde redde liv. Ikke eksploder i et regn av metall.