En Volvo XC60-eier sier nå at han tapte 110.000 kroner på en splitter ny bil mens den fortsatt var hos forhandleren. Volvo nekter å hjelpe.
Bordet fenger. Selv om ny bil ikke er levert enda. En Volvo XC60-eier lærte dette på den harde måten da han hentet sin nye bil.
Før levering hadde bilen tapt 110.000 svenske kroner, tilsvarende 75.000 danske kroner. Alt fordi Volvo i Sverige har satt ned prisen.
Det vil si på alle andre biler enn bilen de hadde solgt og som ventet på levering. Det forteller den skuffede eieren til Carup .
– Jeg spurte om jeg også fikk den prisen, men da sa selgeren at jeg allerede hadde en god pris, sier Volvo-kjøperen.
Men det blir enda verre. Volvo-eieren, som ønsker å være anonym, mener han har tapt hele 250.000 svenske kroner (170.000 danske kroner, red.) ved å eie bilen i bare én måned.
Den gamle bilen er solgt og Volvo vil ikke hjelpe
Volvo annonserer at XC60 er redusert med ytterligere 158.000 kroner. Altså i forhold til hva den anonyme sjåføren kjøpte bilen for.
Volvo i Sverige forsvarer seg med at de ikke har noen generell policy for hvordan kunder skal behandles dersom prisen på en bil reduseres.
Men den altfor dyre Volvo XC60 viser seg å ha problemer med byggekvaliteten, ifølge eieren. Eieren mener at bilen knirker og rasler så fort det blir kaldt i været.
– Det høres forferdelig ut, og jeg vil heller kansellere kjøpet. Men salgssjefen vil heller fikse det. Hvis jeg bare kunne få tilbake den gamle bilen min, men de har solgt den, sier den nok ganske skuffede eieren.
At nye biler knirker fra takkonstruksjonen er noe Volvos presseavdeling nekter å høre om.
Men det er langt fra første gang at ellers helt nye biler har skapt alvorlige problemer for eierne. I USA er det for eksempel en hel lov mot det som i daglig tale kalles 'mandagsbiler' – eller som man sier på den andre siden av Atlanteren; sitronbiler.
Den amerikanske «sitronloven» er en betegnelse på en rekke forskrifter som er vedtatt i flere amerikanske stater.
Bestemmelsene gir sjåfører rett til å heve kjøp av både nye og brukte biler dersom det er så alvorlige mangler ved dem at de ikke lar seg reparere etter «rimelig antall forsøk».
Hvis reparasjonene mislykkes, kan sjåførene kreve at bilmerket eller forhandleren enten erstatter bilen eller refunderer alle pengene. Slik har det vært siden 1975.