18. mars, 2025

Nissan: Det nytter ikke å tvinge folk til å kjøpe elbiler

Nissan vil ha flere gulrøtter for å lokke folk til elbiler. Så i stedet for at sjåførene blir tvunget av lovverket.

Nissan mener ikke at tvang er den rette måten å få folk til å gå over til elbiler. Elbiler er fortsatt et splittende tema.

Og for mange er det fortsatt et for stort steg å hoppe inn i en elbil på denne tiden. Like mange mennesker kan ikke se seg selv i en elbil, selv om politikk i flere land vil tvinge dem til det.

Problemet har fått flere bilprodusenter til å oppfordre regjeringer i Europa til å gjeninnføre skattesubsidier for elbiler.

Selv om ordningen fortsatt eksisterer i land som Danmark og Norge, har land som Tyskland og Sverige for lengst trukket seg tilbake fra ideen om å gi folk penger til å kjøpe elbiler.

Det samme gjelder i England. Og Gareth Dunsmore, leder for e-mikromobilitet i Nissan, synes ikke det er veldig kult.

På en konferanse som spesifikt handlet om elbiler, fikk han høre at det trengs «mindre pinner og flere gulrøtter» hvis folk skal velge elbil i stedet for omvendt.

Dette skriver Top Gear .

I England er det lenge siden det offentlige tilskuddet til plug-in hybridbiler forsvant, og i begynnelsen av april skal nå også folk i elbil betale veiavgift.

Selv om de fleste er enige om at alle biler på veien skal betale bompenger uavhengig av drivlinje, mener Nissan likevel at det å dyrere elbiler er feil.

Og flere av konkurrentene er enige med Nissan i dette. Ifølge en ny analyse fra Kia vil det å eie en elbil koste hele 600 pund mer per år.

Beløpet, som tilsvarer 5.400 danske kroner, sender ikke akkurat et signal i bilprodusentenes øyne om at sjåfører bør skynde seg å kaste sin gamle bensin/dieselbil i bytte mot en elbil.

Faktisk mener bilprodusentene at de økte avgiftene er grunn nok til at færre velger elbil.

Mike Hawes, leder for sammenslutningen av bilmerker i England, Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), mener at regjeringen bør heve grensen for når det skal betales avgift på elbiler.

Fra 15. april 2025 er grensen 40.000 pund, tilsvarende 350.000 kroner. Men den grensen er så lav at elbiler blir for dyre, mener Hawes. Grensen mener han derfor bør heves til 60.000 pund.

Kia er også lei av å måtte gi sjåfører enorme rabatter fordi det er en milliardregning å betale hvis det ikke selges nok elbiler i England.

Videre må bilmerker og deres importører ta høyde for at det også skal betales milliarder for den utviklingen som elbilene har vært og er inne i.

– Vi gir insentiver og rabatter på den beste teknologien, som vi har investert milliarder i. Det er bare litt perverst akkurat nå, sier ledelsen hos den engelske Kia-importøren.

David George, administrerende direktør i BMW UK, er enig. Han er også lei av å måtte gi rabatter på elbiler fordi etterspørselen ikke kan henge med politikernes egne regler.

– Generelt har vi investert enormt mye i å drive overgangen, og det vi føler nå er at etterspørselen fra kundene våre ikke holder tritt med lovverket.

Det er imidlertid indikasjoner på at den britiske regjeringen er klar til å angre i det minste deler av sin egen lovgivning. Nye hybridbiler skulle være forbudt innen 2030, men nå er statsminister Kier Starmer tilsynelatende klar til å angre den fristen. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Hvem eier egentlig verdens bilmerker? Her er den overraskende listen

Vil du unngå å støtte Elon Musk, USA eller...

Volkswagen tilbakekaller dødelige biler etter konkurs

Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet...

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback....

Bilfabrikk er forbudt – 2000 mister jobben

En batterifabrikk i Sverige skulle ha skapt 2000 arbeidsplasser....

FDM kaller skatt på sjåfører ulovlig

Mange steder har parkeringsselskapene begynt å sende parkeringsavgifter digitalt....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

«Wolf of Wall Street» kjøper Tesla: hyller Elon Musk som en amerikansk helt

Den tidligere aksjemegleren Jordan Belfort, kjent som «The Wolf of Wall Street», har kastet sin støtte bak Elon Musk og Tesla. I et innlegg...

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det først og fremst av miljøhensyn, viser en ny undersøkelse fra det norske svaret til FDM,...

Bilfirma tjener millioner i Danmark etter 2 år

Den danske avdelingen av det norske bildelingsselskapet Hyre tjener ifølge dem allerede millioner av kroner etter bare to år på markedet. Det norske bilselskapet...

Tesla i Tyskland: Vi kjører for full kapasitet

– Vi bygger biler, ikke politiske posisjoner, sier sjefen for Tesla i Tyskland. Merkets antall lagerbiler er angivelig rekordlavt. Teslas fabrikk i Tyskland går...

Mekaniker advarer om ukjent Tesla-feil – "Det er alvorlig"

Teslas biler er ikke verre i dag enn de var i går. Men merket skjuler alvorlige feil ved bilene, sier mekaniker Fredrik Grufman. Mekaniker...

Dansk selskap svartelister Tesla – selger alle sine aksjer

Det danske pensjonsfondet AkademikerPension svartelister nå Tesla og selger unna alle aksjene de har i bilprodusenten. Forklaringen er Elon Musk. Det danske pensjonsfondet AkademikerPension...

Crazy sight rule slipper ut 33 tonn CO2 per år

Hvert år blir to millioner biler kontrollert i Danmark. Alle eiere må ta med seg tilsynsrapporten hjem i papirform. sier EU. Det koster 33...

Elektrisk muskelbil selger ikke – prisen faller med 100 000 DKK. i pris

Dodge har så vanskelig for å finne kjøpere til den elektriske Charger Daytona at bilen har falt i pris med nesten 100.000 kroner etter...

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback. Uansett har Nissan igjen søkt varemerkebeskyttelse for modellnavnet. Midt i Nissans kanskje mest alvorlige krise...

Seat sier nei til elbiler for 2030

Det blir ingen elbiler fra det spanske VW-merket Seat. I hvert fall ikke for 2030, sier konsernsjefen. Seat vil ikke ha en elbil i...

Nissans nye sjef ønsker å gjenopplive Silvia og Pulsar GTI-R

Nissans nye direktør heter Ivan Espinosa. Og han har alltid drømt om å gjenopplive både Silvia og den voldsomme hot hatch Pulsar GTI-R. Tilbake...

Kia EV3 rammet av pinlig feil – åpner dører i bilvask

Nye Kia EV3 åpner dørene når den parkeres for vask i vaskehallen. Kia klarer ennå ikke å løse problemet. En feil i nye Kia...