9. mai, 2025

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det først og fremst av miljøhensyn, viser en ny undersøkelse fra det norske svaret til FDM, NAF.

7 av 10 sjåfører som velger elbil for første gang, gjør det av hensyn til miljøet.

En undersøkelse utført av NAF, nordmennenes svar til FDM, viser at miljøhensyn er det som veier tyngst når sjåfører kjøper elbil for første gang.

Av de som ennå ikke eier elbil, oppgir 68 prosent at de velger elbil nettopp på grunn av miljøhensyn.

Elbiler utgjør nå størstedelen av nybilsalget i Norge, med andel solgte elbiler på godt over 90 prosent i år.

NAFs elbilundersøkelse, Elbilmonitor, viser at miljøhensyn fortsatt spiller en stor rolle for bileiere som i det minste vurderer elbil.

Miljøet gir folk i elbiler dårlig samvittighet

For folk som allerede kjører elbil spiller miljøet fortsatt en rolle, ifølge NAF. Men det er ikke et avgjørende hensyn.

Blant personer som allerede kjører elbil sier 4 av 10 at de beholder bilen av miljøhensyn. Men andre hensyn – spesielt når det kommer til økonomien – veier mer.

– De som er elbilister i dag har allerede tatt miljøvalget. Så er det andre grunner som veier tyngre i valget om å fortsette som el-sjåfør, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding .

Økonomiske fordeler har spilt en stor rolle i at det nå er over 800.000 elbiler på norske veier. Faktorer som lave registreringsavgifter, rabatter på bompenger og billig parkering har spilt inn i utviklingen. Men de er ikke den primære drivkraften bak valget av elbiler.

Ifølge studien er lave kostnader for lading hjemme den viktigste årsaken for nåværende elbileiere når de velger å fortsette med elbil fremfor bensin- eller dieselbil.

– Opplading hjemme gir svært lave drivstoffkostnader. Derfor er det den viktigste grunnen til å velge elbil fremfor bensin- eller dieselbil for dagens elbilførere, sier Nils Sodal.

Miljøet er fortsatt en vesentlig faktor, spesielt for de som ennå ikke har gått over til elbil. For folk som fortsatt kjører bensin- og dieselbiler er lave ladekostnader den nest viktigste grunnen til å vurdere elbil.

Selv om økonomiske insentiver som lave registreringsavgifter og rabatter på bompenger fortsatt spiller en rolle, anses ikke de som de mest avgjørende faktorene.

– Miljø og økonomi er de viktigste grunnene til å velge elbil, sier Nils Sodal.

I Danmark var 65 prosent av nye biler registrert i februar 2025 rene elbiler. Tar hybridbiler med i regnestykket, utgjorde elektrifiserte biler totalt 77 prosent av nybilsalget.

Foreløpig er det heller ingenting som tyder på at elbileiere vil bli bedt om å betale sin del av regningen.

Tvert imot ønsker ikke regjeringen å heve registreringsavgiften på elbiler, selv om en politisk avtale fra 2020 egentlig sier at det skal skje. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hvorfor er det ikke bilskilt foran på motorsykler?

Har du noen gang lurt på hvorfor det ikke...

Ikke bare elbiler – kinesere utvikler 4-liters V8-motor

Dette burde ikke være mulig i et land med...

Toyota: Sportsbiler kan ikke kjøre på strøm

Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av...

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...