Krisen fortsetter med uforminsket styrke i den tyske bilindustrien, der det nå er Audi som kutter. Totalt skal 7500 ansatte permitteres.
Audi er det siste bilmerket som kjenner på krisen i den tyske bilindustrien. Nå må 7500 av de ansatte slutte. Den siste må sparkes før det har gått fire år.
Beslutningen er en reaksjon på fallende salgstall og økonomiske utfordringer. Det forventes at flertallet av de berørte ansatte er ingeniører og funksjonærer.
Merket annonserte dette i en pressemelding .
Audi har opplevd en betydelig nedgang i salget. Og spesielt i 2024, da totalsalget falt med 12 prosent.
På det tyske hjemmemarkedet var nedgangen enda mer betydelig, på over 20 prosent, og på det viktige kinesiske markedet falt salget med 11 prosent.
Den massive nedgangen har tvunget Audi til å gjennomføre en omfattende spareplan som skal barbere årlige utgifter ned med 7,5 milliarder kroner.
Audi ønsket opprinnelig å si opp 12.000 av sine ansatte, men etter forhandlinger med de ansattes fagforeninger har de kommet til et kompromiss på 7.500 personer.
Ifølge administrerende direktør Gernot Döllner blir det ingen umiddelbare permitteringer. Folk vil i stedet få sparken i hopetall.
– Audi må bli raskere, smidigere og mer effektiv. En ting er klart: Dette kan ikke oppnås uten personelljusteringer.
"Det vil ikke være noen permitteringer innen utgangen av 2033," sa Döllner i en offisiell uttalelse.
Audi mener at det kan slanke seg gjennom 'naturlig slitasje blant ansatte, førtidspensjonering og frivillige oppsigelser.
For å styrke sin posisjon i markedet vil Audi investere 61 milliarder kroner i sine fabrikker i Ingolstadt og Neckarsulm.
Som en del av denne investeringen flyttes produksjonen av Audi Q3 fra Ungarn til Ingolstadt. Bedriftsutvalget i Audi har gitt uttrykk for at de har jobbet for å minimere konsekvensene for de ansatte.
Audi har i dag 87.000 ansatte, hvorav 55.000 er ansatt i Tyskland.
– Vi fikk avverget mange av selskapets krav til ansatte.
Men vi måtte også inngå kompromisser for å tillate finansiell fleksibilitet for videre investeringer, sa rådspresident Jörg Schlagbauer i en pressemelding.
Merket fra Ingolstadt er det siste i en lang rekke bilprodusenter som har strammet inn budsjettene. Porsche skal kutte 4500 jobber, og Skoda vil finne 8000 personer i en enda større kuttrunde. Les mer om det her .