Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel.
En bilblogger står overfor et søksmål fra Huawei etter å ha kritisert luksusbilen Maextro S800. Selskapet krever 140 000 dollar i erstatning for det de kaller skadelig publisitet.
Bloggeren, kjent som Racing Frappuccino, hevder at Huaweis markedsføring av bilen var misvisende. Han anklager produsenten for å manipulere tester i en sammenligning med Maybach S680.
Huawei brukte videoene til å fremheve Maextro S800s avanserte teknologi og kjørekomfort.
Ifølge influenceren var testene nøye planlagt. Han hevder at beregninger av bilens hastighet og vekt sørget for at den kunne krysse en dam uten å sprute vann. Maybach-modellen i samme test skapte derimot store vannsprut.
Kontroversen om ytelsen til Maextro S800
Huawei presenterte bilens avanserte fjæringssystem som overlegent. I videoene glir Maextro S800 over vann, glass og sand uten synlige spor. Huawei brukte resultatene til å promotere sin nye Turing Dragon Architecture.
Men bloggeren hevder at sammenligningen ble designet for å kunstig fremheve Maextro S800. Han mener Huawei målrettet videoene mot kinesiske forbrukere med en nasjonalistisk tilnærming.
Saken har imidlertid allerede tatt en ny vending da influenceren publiserte en satirisk unnskyldningsvideo.
Her imiterte han Huaweis presentasjonsstil og tok tydelig avstand fra selskapets testmetoder.
Huawei og influenceren går rettens vei
Huawei ser på saken som skadelig for bilens omdømme. De mener at kritikken har villedet forbrukerne. Og det vil koste.
Racing Frappuccino avviser anklagene og har kunngjort et motkrav på $340.000. Han fastholder at analysen hans er basert på faktiske data og kaller Huaweis reaksjon en begrensning av ytringsfriheten.
Bilen, utviklet i samarbeid med JAC, forventes å komme på markedet i Kina senere i år. Den vil være tilgjengelig i både en helelektrisk versjon og en hybridmodell.
Maextro S800 er blant de største luksussedanene i Kina.
Rettssaken kan ha betydning for hvordan kritikk av kinesiske bilmerker håndteres i fremtiden. Huawei har tidligere vært gjenstand for politisk debatt, og det er tydeligvis ikke over ennå.