Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette er tilfellet med drivstoffpumpen til E65.
Det er dyrt. Faktisk er det vanvittig dyrt å kjøre E65 760i, en BMW med 6-liters V12-motor. Og spesielt fordi bensinpumpen har gått ut.
Dette skriver The Drive .
Her er det oppdaget at drivstoffpumpen i en E65 760i ikke lenger kan skaffes ny fra fabrikk om den går i stykker.
Og fordi drivstoffpumpen kun er en del som finnes på relativt få andre biler (les: Rolls-Royce-modeller, red.), er pumper som er på lager enormt dyre.
For 20 år siden, da bilen fortsatt var i produksjon, kunne drivstoffpumpen kjøpes ny for tilsvarende 15.000 danske kroner. Dyrt, men rimelig.
I dag er det en helt annen historie. For nå vil noen av de største reservedelsforhandlerne ta et sted mellom 82.000 og 102.000 danske kroner for akkurat den samme delen.
Det skumle er at det er mer enn hele bilen er verdt. Og det er ikke bare i USA. En rask titt på det tyske bilmekkaet, Mobile.de, er tilgjengelig for så lite som 6000 euro.
Det er bare litt mer enn halvparten av hva drivstoffpumpen kan ende opp med å koste deg. Husk at den ekstremt høye prisen er for splitter nye deler. Finner du en brukt pumpe kan det nok gjøres billigere.
Men så er det spørsmålet om pumpen i det hele tatt fungerer. Og hvis det gjør det – hvor lang tid vil det ta før det stopper?
Boosted-redaksjonen klarte å finne en brukt drivstoffpumpe til en E65 760i på Ebay til 10.240 kroner. Men spørsmålet er – tør du?