Tesla Cybercab blir verdens mest drivstoffeffektive bil. I alle fall hvis du spør merket selv.
Tesla har en veldig klar ambisjon for den nye, uanmeldte Cybercab. Bilen skal visstnok være den mest drivstoffeffektive elbilen noensinne.
Hovedmålet er å oppnå en betydelig reduksjon i energiforbruket sammenlignet med dagens forbruk av elbiler.
Å bygge en elbil med lang rekkevidde er relativt enkelt. Hvis du er villig til å utstyre den med et batteri som er stort nok.
Dette ser man i mange større og tyngre SUV-er. Men de bilene må også kjøres med en vekt som i mange tilfeller nærmer seg 3 tonn.
Av samme grunn skal eiere være heldige om de får en rekkevidde på mer enn 600 kilometer ut av batteriet mellom hver lading.
Svært lite batteri bør være nøkkelen til drivstofføkonomi
Den virkelige utfordringen ligger i å skape en effektiv elbil som kan kjøre langt på et mye mindre batteri.
Tesla-sjefene Lars Moravy og Franz Von Holzhausen sier nå offentlig at de jobber med å utvikle den selvkjørende Tesla Cybercab til den mest effektive elbilen på markedet.
Bilen er ment å ha et batteri på under 50 kWh og likevel oppnå en rekkevidde på rundt 480 kilometer.
Med det regnestykket vil toseteren Cybercab bli den mest drivstoffeffektive masseproduserte elbilen.
Forventet forbruk er 10 kWh pr. 100 kilometer, et tall som ikke er oppnådd i tidligere serieproduserte elbiler.
I en video presenterer Tesla teknologiene som ifølge merket skal gjøre Cybercab ekstremt energieffektiv.
Tesla skal bl.a. gjøre ved å jage redusert vindmotstand som aldri før. Faktisk burde Cybercab være 8 prosent mer energieffektiv enn Model 3.
I tillegg mener Tesla det kan spare mye energi fordi bilen er gjort smalere og faktisk kun har plass til to passasjerer. Noe som også sparer en del vekt. Altså på papiret.
Den selvkjørende Teslaen er ennå ikke sluppet ut på veiene. Men Elon Musk har allerede annonsert hvor og når de første bilene får asfalt under hjulene. Les mer om det her .