Flere bilmerker eksperimenterer. Men 76 prosent av sjåførene nekter å betale for funksjoner som setevarme på abonnementsbasis.
Hvis bilmerkene får taket på det, venter en milliardbedrift på dem. Men nå sier 76 prosent av sjåførene at de nekter å betale for abonnementsbaserte funksjoner i bilene.
Det kommer frem i en ny rapport fra Smartcar, som selv har utviklet en app for såkalte internett-tilkoblede biler.
Ifølge Smartcar-rapporten vil 96 prosent av alle nye biler innen 2030 være koblet til internett på en eller annen måte. Men bilmerkene skal ikke forvente å få mer penger fra sjåførene på dette grunnlaget.
Hele 76 prosent av sjåførene svarer at de ikke kunne drømme om å betale ekstra for å få funksjoner som setevarme på abonnementsbasis.
Undersøkelsen, basert på svar fra mer enn 1000 amerikanske og europeiske sjåfører, resulterer i et klart nei til slike løsninger.
Og blant de som faktisk bruker abonnementstjenester i dag, sier hele 51 prosent at de kun bruker gratisversjonen. 49 prosent lønn.
Bilmerker kan imidlertid merke seg at kun 11 prosent av alle spurte svarte at de aldri noen gang ville betale for en funksjon i en bil, det vil si på abonnementsbasis.
Flere bilmerker har allerede måttet legge fra seg initiativet. BMW ble gjort så mye narr av da tyskerne sa at de nå ville ta ekstra betalt for setevarme i nye biler at merket trakk hele den delen av tilbudet.
Audi insisterer på at funksjoner som klimaanlegg, noe de fleste tar for gitt i dag, er noe sjåførene må betale ekstra for i fremtiden. Les mer om det her.
Mazda kjente sjåførenes sinne da det ble umulig å fjernstarte en hel rekke nyere biler uten en månedlig betaling.
Og hos General Motors regner man med at sjåførene i snitt vil bruke 135 dollar per måned, tilsvarende 930 danske kroner, på betalingstjenestene sine.