9. mai, 2025

Her bør 15-åringer få kjøre bil

Et nytt lovforslag i den amerikanske delstaten Kentucky venter bare på at guvernøren skal signere den. Så 15-åringer kan kjøre.

I den amerikanske delstaten Kentucky venter for tiden et lovforslag som vil gi 15-åringer rett til å kjøre bil på guvernørens underskrift.

Lovforslaget, som i dag ligger på sysselmannens pult, er mer spesifikt rettet mot å gi 15-åringer med ledsager over 21 år rett til å kjøre bil. Ledsageren over 21 år må rett og slett ikke ha noe kriminelt rulleblad.

Dette skriver CarBuzz .

Steven Rudy, en talsmann for delstatsregjeringen, har begrunnet forslaget med at det spesielt vil komme unge mennesker til gode. Men at det faktisk også vil være en fordel for hele staten.

"Våre tenåringer forventer det, og det er bra for hele staten," sier han.

15-åringer trenger én signatur for å kjøre bil alene

Ifølge Rudy vil dette være spesielt gunstig for unge mennesker på landsbygda der transportmulighetene er begrenset.

– For de som bor i distriktene er det en stor fordel. De får en annen frihet og gjør det mulig å transportere seg selv, sier Steven Rudy.

– Med den nye loven vil også unge lettere kunne søke jobb, og «det blir en vinn-vinn-situasjon for alle parter», sier han til CarBuzz.

Det nåværende systemet i Kentucky lar 16-åringer få et foreløpig førerkort med en prøvetid på 180 dager.

Hvis de kan holde seg innenfor trafikklovens grenser i den perioden, får ungdommene kjøre bil på egenhånd. Men under visse betingelser.

Det er først når de fyller 17 år at unge får kjøre bil uten andre vilkår. I hvert fall ikke mer enn at alle andre må følge med.

Forslaget har imidlertid også fått kritikk. Kritikere påpeker blant annet at trafikkulykker er en hyppig dødsårsak blant unge amerikanere. Hvert år dør omtrent 2500 unge amerikanere i trafikkulykker.

I tillegg er det også holdninger blant de unge selv som er skeptiske; En kjøreskoleelev ved navn Melanie Perez sier til en lokal avis at 16-åringene fortsatt oppfører seg som om de går på barneskolen.

– På videregående oppfører alle 16-åringene seg som om de går på barneskolen. Jeg vet ærlig talt ikke om det passer for dem å kjøre.

Kritikken endrer imidlertid ikke det faktum at kun guvernør Anthony Beshear (D) sin underskrift foreløpig hindrer forslaget fra å bli en realitet.

Hvis guvernøren signerer forslaget, vil 15-åringer i Kentucky kunne begynne å kjøre under de nye forholdene.

Og når de er seks måneder unna 17-årsdagen, vil de unge sjåførene kunne begynne på opplæringen som gir dem førerkort som alle andre.

Kentucky er en stat med mange landlige områder hvor avstandene kan være store og offentlig transport er begrenset.

Av samme grunn er det ikke helt ved siden av å diskutere om det skal være lettere å komme seg rundt i staten på egenhånd.

Her i Danmark har 17-åringer fått kjøre bil siden 2017. Dette må imidlertid gjøres med en ledsager. Siden 2011 har imidlertid et flertall i det danske parlamentet gått inn for at 17-åringer skal få kjøre bil alene. Forslaget er fortsatt på høring, men forventes vedtatt i løpet av 2025.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

USA vil ha en ny bilavgift – elbiler må betale 10 ganger mer

I USA har republikanerne foreslått å innføre en ny...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn,...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør...

Donald Trump skal fjerne 1,55 millioner biler innen 2025

Tollsatser fra USA kan bety 1,55 millioner færre biler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...