I 2024 reduserte Ford lønnen til administrerende direktør Jim Farley med mindre. For å være presis fikk han 190 millioner kroner, eller seks prosent mindre enn i 2023.
Det var godt å være direktør i Ford i 2024. Men det kunne vært mer. Det viser bilmerkets eget årsregnskap.
Her kommer det frem at direktøren har tatt 6,1 prosent reduksjon i lønn sammenlignet med 2023. På grunn av noen ganske grove ord til den amerikanske bilgiganten, må sjefen for det hele nøye seg med 190 millioner kroner i erstatning.
Dette melder Automotive News .
Lønnsnedgangen skyldes at Ford ikke innfridde forventningene i fjor. Faktisk fullførte Farley 'bare' med 90 prosent av det han ble bedt om å gjøre.
En ting Ford ikke kunne leve opp til i 2024 var kvaliteten på bilene. Og det påvirker direkte lønnen til sjefen.
Med 190 millioner kroner på konto er Jim Farleys lønn fortsatt peanøtter sammenlignet med hva Stellantis betalte den nå sparkede direktøren Carlos Tavares.
Før Carlos Tavares fikk sparken i desember i fjor, tjente han 275 millioner kroner per år som spydspissen i verdens fjerde største bilkonsern.
På den annen side er det også toppfigurene som har sikret seg stor lønn selv om de faktisk ikke jobber. Boosted rapporterte nylig at Volkswagens sparkede administrerende direktør Herbert Diess tjener langt mer enn sin etterfølger. Les mer om det her .
Stellantis, Ford og Volkswagen har imidlertid alle én ting til felles: de sier opp og sier allerede opp et svimlende antall ansatte.
Ford har for eksempel valgt å legge ned fabrikken i Saarlouis i Tyskland. Og i Spania skal 1600 arbeidsplasser kuttes fordi det ikke er nok aktivitet i en av merkets andre fabrikker.
Hos VW er målet å trekke ut kontakten på 3 fabrikker i Tyskland alene. Noe som aldri har skjedd i hele merkets historie.
Også søstermerket Audi har valgt å trekke seg fra Belgia. Noe som allerede har kostet over 3000 mennesker jobben til tross for høylytte protester.