Audi dropper både navn og logo for å fange kunder i Kina. Den nye elbilen heter rett og slett AUDI og kjører helt rundt i Danmark.
Audi har annonsert når de skal lansere et helt nytt elbilmerke med nesten samme navn. Bilen kjører imidlertid helt rundt i Danmark.
Lanseringen av den første AUDI – ja, det er navnet – vil finne sted i Shanghai 25. april. Den første modellen, som bærer «E»-navnet, vil slippes uten de tradisjonelle fire ringene som ellers kjennetegner morselskapets biler.
Endringen kommer som et forsøk på å imøtekomme det kinesiske markedet, der salget ellers ser ut til å stupe.
Elbilen er utviklet spesielt for det kinesiske markedet i samarbeid med det kinesiske konsernet SAIC, som bl.a. eier det tidligere britiske merket, MG.
«E»-modellen er utstyrt med et 100 kWh batteri, som ifølge kinesiske teststandarder gir en rekkevidde på opptil 700 kilometer.
Den nye bilen kjører rundt i Danmark – AUDI er kun kinesisk
Bilen får to elektriske motorer som leverer 745 hestekrefter og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder. Videre kan den lades for å reise 300 kilometer på bare 10 minutter.
Lanseringen av det nye merket kommer på et tidspunkt da etterspørselen etter elbiler i Kina øker. Audis beslutning om å utvikle en bil spesielt for det kinesiske markedet er en del av en større strategi for å styrke tyskernes tilstedeværelse i verdens største bilmarked.
Det var forøvrig en nedgang i det kinesiske salget som førte til at Audis tidligere administrerende direktør fikk sparken. Les mer om det her.
Designet til E-modellen skiller seg fra de tradisjonelle Audi-modellene og fremstår som mer futuristisk. Ved å fjerne de fire ringene prøver Audi/AUDI å signalisere at bilen kun er beregnet på det kinesiske markedet.
Endringen i Audis visuelle identitet er ikke bare tydelig i den nye modellen. I Europa har også de tradisjonelle kromringene på Audi-modellene forsvunnet. Ringene er der fortsatt, men de er små, nesten utydelige svarte merker nå.