12. april, 2025

McLaren klar til å miste spesialstatus i bilindustrien

Under regissør Nick Collins vil McLaren forvandle seg selv. Med kapital fra Abu Dhabi vil merket bli et bredere luksusmerke med flere bilmodeller og nye motortyper.

McLaren står overfor en stor endring. Med 700 nye mennesker og direktør Nick Collins ved roret, er merket klar for en ny bilæra. Den britiske produsenten vil utvide sitt fokus betydelig.

Målet er å bli et bredere luksusmerke. Det betyr flere bilmodeller enn tidligere. Den nye strategien tar sikte på en større kundegruppe.

Det skriver Autocar .

Den nye retningen er mulig på grunn av frisk kapital. Investeringsfondet CYVN fra Abu Dhabi har satt penger inn i prosjektet. CYVN har også investert i elbilprodusenten Nio.

Pengene gir McLaren mulighet til utvikling. Fra en nisjeprodusent av sportsbiler til et stort bilmerke. Et bredere modellprogram er nå på tegnebrettet.

– Vi ønsker å bygge flere biler, for flere kunder, men uten å miste av syne hva som gjør McLaren unik, sier Nick Collins om det nye målet.

McLarens strategi: Nye og flere modeller for en bredere målgruppe

En viktig del av planen er motorteknologi. McLaren vil ikke bare satse på elbiler. De fortsetter også med forbrenningsmotorer og hybridløsninger.

Teknologi fra Nio kan brukes til en viss grad. McLaren vil imidlertid opprettholde sin egen identitet sterkt. Merkets DNA skal fortsatt være tydelig.

Dette betyr fokus på lav vekt. Avanserte materialer står også sentralt i merket. Orkfølelsen forblir et viktig element i bilene.

Collins siterer inspirasjon fra andre luksusindustrier. Han peker på Louis Vuitton, som nå selger joggesko. Den viser muligheter for å utvide og redefinere biltyper.

I den forbindelse prøver teamet bak Forseven å tenke annerledes. Collins sier: "…tenker litt mer luksus enn bil når vi utforsker det vi gjør".

Forseven Team: "luksustenkning og britisk innovasjon"

Collins oppfordrer til å tenke utenfor boksen. "

– Vi må komme over britenes tilbakeholdenhet: hvorfor kunne du ikke det?, sier han.

– Bilverden kan si at du ikke kan gjøre det akkurat nå, men i luksussegmentene ved siden av vil de si at du kan.

– Det verste vi kan gjøre er å ikke prøve, understreker Collins.

Han lover imidlertid ansvarlighet.

– Vi har ikke tenkt å være dumdristige eller uansvarlige. Men regn med at vi er litt ukonvensjonelle i hvordan vi gjør det, sier direktøren.

Flere nye modeller er allerede under utvikling. Dette gjelder både de med el- og forbrenningsmotorer. Modellene blir mer praktiske og hverdagslige, heter det.

Bilene vil imidlertid ikke være eid av alle. McLaren mener man har råd til å ta skyhøye priser for de nye bilene.

Men de må ha en tydelig McLaren-karakter. Produksjonen vil finne sted i Storbritannia.

Selskapet utvider med nye kontorer. Et nytt designsenter i Bicester er også en del av planen. Det er Forseven-teamet på 700 personer som utvikler bilene.

Teamet består av personer med erfaring. De kommer fra merker som Ford, Jaguar Land Rover og Aston Martin. Alister Whelan, tidligere i Jaguar, leder designet.

Utviklingen skjer i stor grad digitalt. VR-teknologi er mye brukt mellom Storbritannia og Australia. Det sikrer rask fremgang.

Målet er ikke millionsalg. McLaren vil ta en plass blant de store luksusprodusentene. Det handler om å lage de riktige bilene.

– Hvis du lager en bil som folk virkelig vil ha, vil de velge den fremfor andre merker.» «Da trenger du ikke å jage volum, sier Collins.

Den første lanseringen av en ny bil er ventet senere i år. Her vil verden se konturene av «nye» McLaren.

McLaren har alltid levert ville maskiner og imponerende teknologi. Du kan dykke ned i flere historier om tidligere modeller og nyheter fra McLaren her på Boosted.dk.

Latest

Don't miss

Mazda6e får 6 års fabrikkgaranti i Danmark

Mazdas nye elbil, Mazda6e, som er bygget på en...

Slik vil 3 poeng redde Volvo fra konkurs

Håkan Samuelsson kommer tilbake som administrerende direktør i Volvo...

Angrer Ferrari etter 13 år? Manuell girkasse gjør comeback

Etter 13 år uten manuell girkasse i modellutvalget, vurderer...

Brenner opp – 130 elbiler skal vrakes umiddelbart

Dyr Jaguar I-Pace ender opp som skrot i Norge...

Ingen vil ha en ny Volvo – har solgt 33 biler

Volvos største bil noensinne er også den største skuffelsen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla fjerner bestillingsknap: Slut med USA-biler i Kina

Model S og Model X kan ikke lenger bestilles online i Kina. Handelskrigen mellom USA og Kina påvirker nå Teslas salg direkte. Teslas kinesiske...

Seat Altea skulle hatt VR6-motor og hett Salsa

Seat Altea var ekstremt populær i Danmark. Men kanskje det hadde vært annerledes om Seat hadde holdt seg til navnet på konseptbilen fra 2000....

Bilister tatt i demonstrasjon: Aktivister lammer trafikken i København

Med oransje bannere og vester blokkerte Nodbremsen morgentrafikken i krysset Jagtvej og Østerbrogade. Flere sjåfører forsøkte forgjeves å komme seg forbi. Fredag morgen ble...

Kommer til Danmark – Kina ønsker å tvangsoppløse bilmerker

Den kinesiske regjeringen vurderer å tvangssammenslå bilmerkene Dongfeng og Changan. Målet er å skape en nasjonal konkurrent til BYD Kinas regjering vurderer for tiden...

Dansk by dropper bilforbud på ubestemt tid

Odense skal egentlig ha sparket bilene ut av store deler av byen. Men nå er den såkalte 'mobilitetsplanen' satt på vent. Det er skuffende...

Kia utvikler ny bensinmotor med over 300 hestekrefter

Kia har ikke tenkt å gi opp forbrenningsmotoren ennå. Nå er en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor på vei. Den skal også brukes i elbiler. Kias...

Tallet faller – bare 51 prosent ville vurdert en elbil

En ny Gallup-undersøkelse viser en betydelig nedgang i interessen for elbiler i USA siden 2023. Særlig ungdom og kvinner snur ryggen til Tesla og...

Hyundai: Fysiske knapper er bedre enn berøringsskjermer

Det er måneder siden sørkoreanske Hyundai lovet at knappene skulle gjøre comeback i merkets nye biler. Men nå sier de at knapper er bedre....

83-åringen knuser en sjelden Lamborghini i 180 km/t

En 83 år gammel tysk mann mistet her om dagen kontrollen over en Lamborghini Countach i 180 km/t. Ulykken sperret deretter en hel strekning...

Nå får Tesla-eiere fingeren: Det skjedde 17 ganger

Tesla-eiere må akseptere at de sidestilles med hatet enkelte grupper har til samfunnet. En kjøretur i en Cybertruck utløste fingeren 17 ganger. Saahil Desai...

Ikonisk bilfilm er tilbake – manuset er klart

Regissør Hallvard Bræin sier nå at den fjerde Borning-filmen er klar. Det samme er Richard Andersen og "hovedrollen" Ford Mustang "Little Yellow" Richard Andersen...

Importen av kinesiske elbiler har falt med 97 prosent

Tollvesenet fungerer. I hvert fall som bremse i Nord-Amerika, hvor importen av kinesiske elbiler har falt med hele 97 prosent. Tollsatser i USA og...