8. april, 2025

Volvo tvangsstenger 63 prosent av sine forhandlere

Volvo har fått ny direktør. Eller det vil si, han har vært der for. Og nå vil Håkån Samulsson ha merkelappen på diett. I Sør-Afrika forsvinner 63 prosent av forhandlerne.

Volvo Cars implementerte en ny agentmodell i Sør-Afrika fra 1. februar. Modellen gjør at forhandlerne ikke lenger eier bilene. De selger nå bilene på vegne av Volvo.

Omstillingen skjer samtidig med store endringer i det sørafrikanske bilmarkedet. Dette gjelder spesielt for Volvo og deres forhandlernettverk. Situasjonen er i endring, selv om Volvo EX30 ble landets mest solgte elbil i fjor.

Konkurransen på bilmarkedet i Sør-Afrika har skjerpet betydelig. Særlig kinesiske bilmerker har raskt tatt store markedsandeler. Dette har skapt et betydelig press på etablerte merker som Volvo.

Som et direkte svar på den nye markedssituasjonen har Volvo tatt en avgjørelse. De vil i stor grad redusere antall forhandlere. Så mange som 12 av de tidligere 19 Volvo-forhandlerne i Sør-Afrika er i ferd med å legge ned.

Dette tilsvarer en reduksjon på 63 prosent av det totale nettet. Beslutningen er basert på en evaluering utført av Volvo i løpet av 2024. Evalueringen så på salgspotensial og andre faktorer knyttet til merkevaren for å velge de fortsettende forhandlerne.

Agentmodell og konkurransepress Volvo

Stengingene forventes å være fullstendig fullført i løpet av de kommende månedene. Hele prosessen innebærer tette forhandlinger med de berørte forhandlerne og deres eiere.

Fagforeninger har uttrykt kritikk av kuttene. De er spesielt bekymret for mulig tap av arbeidsplasser blant de ansatte i de berørte forhandlerne. Volvo understreker imidlertid at de berørte ansatte ikke er direkte ansatt i Volvo Cars.

Likevel jobber Volvo for å redusere de negative konsekvensene for de ansatte.

– Vi jobber med de berørte forhandlerne for å eliminere negative effekter på jobbene, selv om de ikke er Volvo-ansatte, og vi er ikke forpliktet til å gjøre det, sier en talsmann for Volvo.

Volvo ser allerede tegn på at situasjonen håndteres internt hos forhandlergruppene. "Vi ser allerede berørte ansatte bli absorbert av sin egen gruppe eller av andre Volvo-forhandlere som vil forbli åpne," la talspersonen til, ifølge TopAuto .

Til tross for den store reduksjonen i antall fysiske forhandlere, forventer Volvo å kunne opprettholde salgsnivået i Sør-Afrika. Målet er å selge like mange biler i år som de gjorde i fjor.

Det vitner om en sterk tro på effektiviteten til den nye agentmodellen. Det viser også tillit til styrken til de resterende syv forhandlerne i landet.

Fremtiden til Volvo i Sør-Afrika

Volvo erkjenner at det kan være økonomisk kompensasjon. De lukkede forhandlerne kan motta penger, avhengig av de individuelle avtalene.

– Vi vil inngå en rettferdig avtale med vårt forhandlernettverk, som kan inkludere kompensasjoner når det er relevant, opplyser Volvo Cars.

Den betydelige endringen for Volvo i Sør-Afrika gjenspeiler de globale utfordringene i bilindustrien. Faktorer som digitalisering, nye salgsmodeller og økt konkurranse fra nye aktører preger bransjens fremtid.

Volvos strategi i Sør-Afrika er et tydelig eksempel på hvordan bilprodusenter tilpasser seg den nye tiden. De prøver hele tiden å optimalisere distribusjonsnettverket og justere salgsstrategiene sine.

Kan de opprettholde markedsandelen med betydelig færre forhandlere og en helt ny salgsmodell? Bare tiden vil vise om den valgte strategien bærer frukter.

Selv om Volvo nå kutter ned i Sør-Afrika, fortsetter merket å utvikle nye bilmodeller globalt.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om hvordan Volvo fortsatt ikke klarer seg uten bensinmotoren, og backer når det kommer til elbiler.

Latest

Don't miss

Bare 3 prosent av nye biler i Danmark går på diesel

Siden Volkswagen ødela omdømmet til dieselbiler med dieselgate, har...

Han kjøpte verdens siste Golf GTI med manuell girkasse

Biler med manuell girkasse er i manges øyne en...

Uventet metode tvinger bilistene til å senke farten

Det ser så rart ut at myndighetene har måttet...

Nio floppet i Danmark – nå ønsker CATL å fokusere på batteribytte igjen

Kinas største batteriprodusent vil kjøpe Nio Power og fokusere...

Miljøkatastrofe: Millioner av bildekk er brent

Selv om bileiere betaler for å få de brukte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kinas eksport av elbiler stuper nå

Kina kan fortsatt ikke tvinge europeere til å bytte til elbiler. Og nå viser de siste eksporttallene for elbiler at salget i vår region...

FDM er rasende: Ny regel dreper disse bilene i Danmark

Oppdaterte utslippsmålingsforskrifter fra EU dreper plug-in hybrider i Danmark. Det mener i hvert fall FDM. Nye EU-regler legger press på plug-in-hybrider. Mange modeller står...

Har 37 000 biler på lager – merket forbyr eksport til USA

Etter Volkswagen reagerer nå søstermerket Audi på de økte tollsatsene i USA. Det betyr at all eksport til landet holdes tilbake. Audi har nå...

Sverige senker bensinprisen til under 10 kroner

En literpris på under 10 danske kroner. Dette er nå realiteten i Sverige. Drivstoffprisene har stupt den siste tiden på grunn av et valgtak...

Nio floppet i Danmark – nå ønsker CATL å fokusere på batteribytte igjen

Kinas største batteriprodusent vil kjøpe Nio Power og fokusere på batteribytte, til tross for tidligere feil i Danmark med både Better Place og Nios...

Tesla fjerner batterioppgradering for Cybertruck uten varsel

Det dyre Range Extender-alternativet for Tesla Cybertruck er nå borte fra Teslas nettside, og etterlater kjøpere med usikkerhet og ikke-refunderbare innskudd. Tesla har uten...

Ford F-150 kommer til Danmark – koster nesten 1 million

Ford F-150 er snart dansk. En bilforhandler har bestemt seg for å bringe den legendariske bilen til Danmark. Dog til en pris på nesten...

Brenner opp – 130 elbiler skal vrakes umiddelbart

Dyr Jaguar I-Pace ender opp som skrot i Norge på grunn av brannfare. Batterifeil tvinger Jaguar til å kjøpe tilbake 130 biler fra eiere....

ENDELIG! BMW dropper den store kolergrill

Ikke mer og aldri igjen. Nå dropper BMW trenden de siste årene med en stadig større karbongrill. Designsjefen lover bot og forbedring. BMW står...

Her velger også bedrifter bort elbiler – nei takk!

Siden 1. januar har det vært registreringsavgift på elbiler i Nederland. Samtidig faller veksten i bedriftsmarkedet betydelig, viser nye tall fra MultiTankcard. Nederland står...

Ny teknologi gir elbileiere 6800 kroner å lade

Elbiler med V2G-teknologi kan sende strøm til nettet og penger i lommen til eieren. Rapporten viser potensial, men FDM er uenig i størrelsen på...

Litium-ion-batteri dreper den legendariske bensinbilen

En 1982 Mazda RX-7 var nylig et hår fra å brenne opp. Årsaken? Et ettermontert litiumbatteri. Batteribrannen er derfor ikke bare et problem i...