Angrer Ferrari etter 13 år? Manuell girkasse gjør comeback

Etter 13 år uten manuell girkasse i modellutvalget, vurderer Ferrari å gi teknologien et comeback. Kundene spør etter det, sier utviklingssjefen.

Utviklingssjef ved Maranello-fabrikken Gianmaria Fulgenzi peker på Icona-serien etter kundepress og rykter om Lewis Hamiltons ønske om en gjenfødt Ferrari F40

Ferrari vurderer å gi den manuelle girkassen et comeback. Dette skjer etter 13 års pause for det ikoniske bilmerket. Det er produktutviklingssjef Gianmaria Fulgenzi som åpner opp om muligheten i et nytt intervju.

Det er spesielt Ferraris mest dedikerte kunder som spør etter den manuelle girkassen igjen. De vil ha tilbake den mer involverende kjøreopplevelsen.

En mulig retur til manuell girkasse vil sannsynligvis være i en begrenset serie. Fulgenzi peker på den eksklusive Icona-serien. Biler i den serien produseres kun i svært begrenset antall. For eksempel er det bare 499 eksempler på den åpne Ferrari SP2.

Hvis Ferrari ombestemmer seg, vil det bety at manuell girkasse fortsatt er forbeholdt de få utvalgte som har råd til det merket kan tilby i den spesielle Tailor Made-avdelingen.

Tidligere Icona-modeller som Monza SP1, SP2 og Daytona SP3 hadde alle automatgir. En manuell følger vil alt annet likt være en helt annen måte å kjøre på.

Lewis Hamilton drømmer om en gjenopplivet Ferrari F40

Den siste Ferrari med tre pedaler og manuell girkasse var California-modellen. Produksjonen av denne modellen stoppet tilbake i 2012.

Siden den gang har hele Ferraris modellutvalg gått over til girkasser med dobbel clutch. Dette har gitt raskere girskift, men fjernet et element av forbindelse mellom eier og bil.

Presset kommer ikke bare fra kundene. Ryktene sier at syv ganger Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton vil at hans nye arbeidsgiver skal bygge en etterfølger til F40-modellen. Og det med manuell girkasse.

Bilen kan hete F44. Det ville i så fall vært en hyllest til Hamiltons startnummer i Formel 1.

Ferrari, V12-motoren og fremtiden

Det er imidlertid tekniske utfordringer knyttet til et comeback til trepedalteknikken. Spesielt for Ferraris kraftige V12-motorer. Gianmaria Fulgenzi påpeker det høye øyeblikket.

En V12-motor med over 700 Nm krever en meget robust clutch. Dette kan gjøre clutchpedalen vanskelig å betjene for sjåføren. Ferrari må kanskje begrense motormomentet i en manuell modell for at bilen skal leve med.

En manuell Ferrari i Icona-serien vil sannsynligvis være ekstremt dyr. Den siste Icona-modellen, Daytona SP3, kostet rundt 24 millioner danske kroner. Og likevel ble den utsolgt umiddelbart.

En ny modell med en unik, nyutviklet manuell girkasse kan bli enda dyrere. Det vil plassere bilen i en prisklasse reservert for svært få samlere.

Betraktningene rundt manuell girkasse kommer på et tidspunkt hvor Ferrari har stor suksess. Merket satte salgsrekord i fjor. Fabrikken i Maranello har nok bestillinger til å holde produksjonen i gang til 2026.

Samtidig lanserer Ferrari sin første elbil i år. Det er et historisk skritt for det italienske luksusmerket. Elbilen må tiltrekke seg nye kundegrupper.

Hos Boosted.dk følger vi nøye med på utviklingen hos Ferrari og andre spennende bilmerker. Du kan lese mer om Ferraris historie, fremtid og helt vanvittige inntjening her .

https://www.youtube.com/shorts/PMODAEiGPH0


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne...

Woke-bilmerket har kollapset – 97 prosent er borte

Det at Jaguar har sparket reklamebyrået sitt er ikke...

AI-forsterket innholdsoptimalisering: Hvordan bloggere vil øke trafikken sin i 2025

Verden har lenge sett misunnelig på bloggere og deres...

Tesla reparerer sprukne elbiler med lim

JerryRigEverythings Tesla Cybertruck sprakk under en test av taueegenskapene,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...