23 prosent tar opp lån for å betale verkstedregningen

Dyrere drivstoff og vedlikehold tvinger 23 prosent av sjåførene til å ta opp lån, viser en ny norsk studie.

En ny studie fra Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) tegner et bekymringsfullt bilde. Nesten 23 prosent av norske bileiere har tatt opp lån for å dekke bilutgifter. Det er en betydelig økning.

Mer enn halvparten av de berørte bileierne har gjort det flere ganger. De har brukt kredittkort eller tatt opp lån i løpet av det siste året for å ha råd til å eie bil.

Det melder TV2 .

Tor Valdvik fra KNA er bekymret for utviklingen. Han mener dette gjenspeiler en alvorlig situasjon for mange sjåfører.

Mange sliter rett og slett med å betale regningene sine. De høye bilkostnadene kommer på toppen av andre prisøkninger i samfunnet.

Mat, elektrisitet og andre essensielle varer har også blitt dyrere. Dette legger press på budsjettene til mange familier og enkeltpersoner.

Spesielt for bilutgifter har bensin- og dieselprisene økt betydelig. De er over 40 prosent høyere enn i 2019. Selv om de har falt massivt den siste tiden. Les mer om det her .

Forsinket service og dyre reparasjoner

Kostnader til dekk, service og generelt vedlikehold har også økt. Dette er utgifter til grunnleggende ting som oljeskift, nye dekk og nødvendige reparasjoner.

Dette rammer budsjettet til mange bileiere hardt. Studien viser også en annen bekymringsfull trend knyttet til økonomi.

Nesten hver fjerde sjåfør utsetter bilens service. Årsaken er økonomiske vanskeligheter.

Blant gruppen med mest anstrengt økonomi er tallet enda høyere. Her svarer seks av ti at de utsetter nødvendig service fordi økonomien ikke strekker til.

Å hoppe over vedlikehold kan få store konsekvenser. Norges Automobilforbund (NAF), som tilsvarer FDM i Norge, har tidligere advart mot nettopp det.

Jan Harry Svendsen fra NAF forklarer problemet.

– De vanskelige tidene gjør at mange trenger å spare penger, men å utsette bilvedlikehold er ingen god idé, sier han.

Kritikk av skatter og bompenger

Svendsen utdyper faren ved å vente for lenge. – Det som kunne vært en liten feil, kan fort bli dyrt å reparere dersom man lar feilen utvikle seg, fortsetter han.

Det kan for eksempel være en liten lekkasje eller et mindre problem med bremsene. Uten rettidig reparasjon kan det føre til større og dyrere skader.

Han advarer også om sikkerhetskonsekvensene. Bilen kan bli en direkte trafikkfare for eier og andre trafikanter.

Dette gjelder spesielt ved kjøring med slitte dekk, dårlige bremser eller defekte lys.

Tor Valdvik fra KNA peker på mulige politiske løsninger. Han foreslår å senke drivstoffavgiftene, slik man har gjort i Sverige.

Ifølge Valdvik vil dette hjelpe mange sjåfører. Spesielt de som fortsatt kjører biler drevet av bensin eller diesel.

Valdvik nevner at mange med lav inntekt ikke har råd til elbiler. De er derfor spesielt hardt rammet av høye drivstoffpriser.

KNA er også kritisk til de høye bompengene i Norge. Klubben har jobbet i flere år med å senke nivået.

Bompenger er et stort økonomisk problem for mange pendlere. Spesielt for de som bor i nærheten av bomstasjoner og må krysse dem flere ganger om dagen. Dette skaper en enorm økonomisk belastning på hverdagen til mange.

Økende bilkostnader er et tema vi ofte dekker her på Boosted.dk. Du kan lese mer om sparetips til bileiere og finne veiledninger til gjør-det-selv vedlikehold som potensielt kan spare deg for garasjeregninger.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

AI-forsterket innholdsoptimalisering: Hvordan bloggere vil øke trafikken sin i 2025

Verden har lenge sett misunnelig på bloggere og deres...

Tesla reparerer sprukne elbiler med lim

JerryRigEverythings Tesla Cybertruck sprakk under en test av taueegenskapene,...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Uber kjøper Dantaxi for et ukjent beløp

Den amerikanske samkjøringstjenesten Uber har gått inn i det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...