Flere Toyota-modeller er blant de minst pålitelige bilene i Tyskland, ifølge en ny studie fra ADAC.
Toyota har vært kjent for pålitelighet i årevis. Men i ADACs siste krasjstatistikk for 2025 ser det annerledes ut.
Flere av merkets modeller – inkludert RAV4, Yaris og C-HR – er blant de dårligste bilene i hele studien.
I årets rapport analyserte tyske ADAC mer enn 3,6 millioner ulykker og sammenlignet 159 forskjellige bilmodeller.
Statistikken dekker biler med førstegangsregistrering fra 2015 til 2022. Og for Toyota er konklusjonen klar: Flere modeller skuffer med høye kollisjonstall.
RAV4, Yaris og C-HR nederst på skalaen
Det dårligste utseendet for Toyota RAV4. For biler fra 2020 er det registrert hele 45,2 ulykker per år. 1000 biler. Nyere generasjoner gjør det også dårlig. For 2022 er tallet 18,4, som fortsatt er blant de høyeste i klassen.
Yaris er heller ingen suksesshistorie innen statistikk. Her er krasjfrekvensen for 2021 hele 48,2 og for 2022 hele 29,2. Tallene er litt bedre for eldre årskull – men er fortsatt høye: 27,3 for 2020, 21,3 for 2018 og 23,4 for 2016.
Yaris Cross, som er en nyere modell, vises kun i statistikken i ett år – men det er ikke positivt. I 2022 vil det være så mange som 40 krasj per dag. 1000 biler.
Toyota C-HR gjør det enda verre. For 2020-klassen er det registrert totalt 63,1 krasj per år. 1000 biler. I 2021 er tallet 41,6, og for 2019 og 2018 er det henholdsvis 46,8 og 35,5.
Toyota svarer på kritikken
ADAC påpeker at de fleste havariene skyldes problemer med 12-voltsbatteriet. Det bekrefter Toyota i en kommentar. Flere av modellene deres har ifølge merket blitt utstyrt med batterier som ikke hadde tilstrekkelig kraftabsorberende kapasitet.
«Toyota har det siste året optimalisert hele prosessen fra batteriproduksjon til levering», skriver merket i en pressemelding.
For Yaris og Yaris Cross ble det introdusert et nytt batteri med høyere kapasitet i februar 2024, og ifølge Toyota skal disse nå monteres på alle nyproduserte biler.
I tillegg er det innført batteriovervåking i MyToyota-appen, som informerer bileiere om tilstanden til batteriet.
Flere bileiere har fått byttet batteriet uten kostnad, enten gjennom garantien eller gjennom goodwillforskriften.
Ikke alt ser mørkt ut for Toyota
Det er imidlertid ikke alle Toyota-modeller som gir dårlige resultater. Toyota Aygo er et klart lyspunkt i statistikken.
For 2022-klassen er det bare 1,9 krasj per år. 1000 biler. For de andre årsmodellene (2021-2015) er tallene mellom 4,6 og 12, noe som er betydelig bedre enn de andre Toyota-modellene og på nivå med mange premiumbiler.
Toyota Corolla presterer også bedre enn gjennomsnittet, med mellom 10,4 og 20 krasj per år. 1000 biler avhengig av år.
Den er imidlertid fortsatt høyere enn toppmodellene fra Tesla, Audi og BMW, men betydelig lavere enn for eksempel C-HR og RAV4.
Konklusjonen fra ADAC: En bulk i Toyotas ellers gode rykte
Toyotas dårlige plassering i ADACs statistikk kommer som en overraskelse, da merket i mange år har vært kjent for sin høye pålitelighet.
Forklaringen på batteriproblemer høres sannsynlig ut, men det endrer ikke det faktum at mange eiere har opplevd problemer – spesielt med nyere modeller.
Statistikken bør få Toyota til å svare, og det ser ut til at det allerede er tatt skritt i den retningen. Men for bileiere som vurderer å kjøpe bruktbil er ADAC-listen viktig. Og det er greit å huske at selv de mest pålitelige merkene kan ha feil.