Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om de forventede ID.1 og ID.2all, deres priser, lansering og hvorfor de produseres i Portugal og Spania.
Volkswagen er på vei med den etterlengtede, billige elbilen Volkswagen ID.1. Målet er en pris under 150.000 danske kroner. Den etterfølges av den litt større ID.2all, som også tar sikte på et lavere prissegment.
Kundene må imidlertid væpne seg med tålmodighet. Volkswagen har bekreftet at produksjonen av ID.1 i utgangspunktet er planlagt å starte i september 2027. Det er mer enn to år frem i tid.
ID.1 blir en kompakt bybil. Den er bare 3,38 meter lang. Dette plasserer det mellom VW Up! når det gjelder størrelse. og VW Polo.
Til tross for de kompakte ytre dimensjonene, forventes plassen inne å være sammenlignbar med Polo. Dette gjør den til en potensielt praktisk løsning for bykjøring.
VW-sjef Thomas Schaefer sa til sine ansatte at den kommende bilen vil være billig «men av høy kvalitet».
– Bilen blir en rimelig, høykvalitets og lønnsom elektrisk Volkswagen – fra Europa til Europa.
VW ID.1 og ID.2all: produksjon og priser
For ID.1 lander kommer Volkswagen ID.2all. Den forventes å være på markedet allerede i 2026. Den beskrives som en moderne etterfølger til klassikeren Beetle – en bil for alle.
Plassen i ID.2all skal minne om den i en Volkswagen Golf. Bagasjerommet blir imidlertid større enn i Golfen.
Prisen på ID.2all forventes å være under 25 000 euro. Det tilsvarer cirka 187.500 danske kroner.
Produksjonen av ID.1 vil finne sted ved Volkswagens fabrikk i Palmela, Portugal. Det blir den første elbilen som bygges på den portugisiske fabrikken.
En hovedgrunn til å velge Portugal er lavere produksjonskostnader. Det er billigere enn å produsere i Tyskland. Dette skal bidra til å holde prisen på ID.1 under 20 000 euro, eller cirka 149 000 danske kroner.
Volkswagens strategi for små elbiler
Den større ID.2all vil bli bygget andre steder. Produksjonen av den modellen vil bli plassert ved Seats fabrikk utenfor Barcelona i Spania.
Volkswagen har satt seg ambisiøse mål for sine nye små elbiler. Målet er å produsere 100 000 biler per år av både ID.1 og ID.2all.
I Danmark ga Volkswagen en smakebit på fremtiden. ID.Every1 konseptbilen ble presentert på et arrangement i Brøndby 3. mai 2025.
Salget av elbiler øker i Europa. Særlig har introduksjonen av mindre og billigere modeller satt fart i utviklingen. Volkswagen melder seg nå inn i kampen i det segmentet.
Med ID.1 og ID.2all tar Volkswagen et fullt steg inn i markedet for rimeligere elbiler. Det blir spennende å følge mottakelsen av modellene.
Er du interessert i flere nyheter om Volkswagen eller andre bilmerker? På Boosted.dk kan du for eksempel finne historien om at Europas største våpenprodusent ønsker å kjøpe en VW-fabrikk som er truet av nedleggelse. Les mer her .