Mary Barra, administrerende direktør i General Motors, fikk en lønnsøkning på 6 prosent i fjor, og permitterer nå tusenvis av ansatte. Samlet mottok hun nesten 200 millioner ut av 2024.
Hennes samlede lønnspakke på 193 millioner kroner gjør henne til en av de best betalte lederne i hele bilbransjen.
General Motors (GM) administrerende direktør Mary Barra fikk en god lønnspakke i fjor. Den totale inntekten hennes nådde 193 millioner danske kroner. Dette plasserer henne godt blant de best betalte i hele bilindustrien.
Økningen i lønnen hennes var seks prosent sammenlignet med året før. Dette betyr at hun ikke bare er en av de best betalte lederne i bilindustrien, men en av de best betalte forretningskvinnene totalt sett.
Detroit Free Press skriver det.
Den høye lønnen kom på baksiden av et år med rekordoverskudd for General Motors. Sterke økonomiske resultater fører ofte til store lønnspakker for toppledelsen.
Barras grunnlønn var 13,7 millioner kroner (tilsvarer 2,1 millioner dollar). Det beløpet var imidlertid bare en liten del av den totale erstatningen.
Størstedelen av lønnen kom fra aksjer og bonuser. Mary Barra mottok aksjer verdt 127,5 millioner kroner (19,5 millioner dollar) og bonuser verdt 43,2 millioner kroner (6,6 millioner dollar).
GM administrerende direktørs lønn i detalj
I tillegg til grunnlønn, aksjer og bonuser inneholdt lønnspakken også diverse andre goder. Den nøyaktige arten av fordelene er ikke spesifisert i de publiserte tallene.
Den totale lønnen på 193 millioner kroner gjorde Mary Barra til den best betalte administrerende direktøren blant de store bilprodusentene i Detroit. Det gjelder sammenligningen med konkurrentene Ford og Stellantis.
Fremtiden ser imidlertid mer usikker ut for de amerikanske bilgigantene. Særlig politiske beslutninger kan ha stor betydning for bedriftenes økonomi i fremtiden.
Slik det er nå, bør ikke Barra forvente å ta hjem de samme pengene i 2025 som hun gjorde i 2024. Langt ifra, faktisk.
Donald Trumps tidligere annonserte trusler om 25 prosent toll på importerte bildeler kan ramme bransjen hardt. En slik tariff forventes å redusere fortjenesten betydelig.
Samlet sett er det anslått at tariffene potensielt kan koste GM og konkurrentene Ford og Stellantis opptil 3,36 milliarder kroner årlig. Dette vil uunngåelig legge press på fremtidige økonomiske resultater.
Fremtidige utfordringer for bilindustrien
En nedgang i samlet fortjeneste kan påvirke fremtidige lønninger. Dette gjelder også lønnspakkene på ledernivå hos de store bilprodusentene.
General Motors står bak mange kjente bilmerker som Chevrolet, Cadillac og Buick. Og hos flere av dem har 200 ansatte blitt bedt om å slutte bare den siste måneden. GM er imidlertid klare til å skylde på elbiler. Les mer om det her .