I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027.
Det gjenfødte bilmerket Yugo har vist frem en konseptbil.
Dette skjedde i forbindelse med Car Design Event 2025 i München. Den serbiske designeren Darko Marčeta har skapt den nye hatchbacken som merket fokuserer på.
Konseptbilen har ennå ikke et offisielt navn. Men ifølge ledelsen skal det gi et klart bilde av produksjonsbilen.
Det er en liten kombikupé, slik som bilene Yugo bygde på 1980- og 1990-tallet.
Designet er en todørs kombikupé. Den firkantede profilen er en nikk til fortiden. Ledelsen mener selv at bilen er «ideell for bykjøring».
Bilen har også funksjoner fra de originale Yugo-modellene. Samtidig har den moderne designelementer.
Yugos nye eier er Dr. Aleksandar Bjelic. Han kjøpte navnet i 2024.
Yugo er gjenfødt – men bare som et konsept
I en kommentar til Car Magazine sier de nye Yugo-folkene at konseptet er viktig.
– Det er ikke bare en historisk påminnelse, virket det som.
Selskapet har flere forskjellige versjoner av den kommende bilen i tankene. Først av alt blir det bensin. Både med og uten turbo.
En elbil er også noe som diskuteres, veies og diskuteres for tiden. Men om det kommer, avhenger av markedets etterspørsel.
Bilen vil være tilgjengelig med automatgir og manuell girkasse. Dette gir kundene flere valgmuligheter. Mange sjåfører foretrekker fortsatt manuelle girkasser, selv om de faktisk blir stadig sjeldnere i nye biler generelt.
Yugo har også antydet at det kan være rom for en «ytelsesorientert» modell. Det er imidlertid umulig å si hvor sint en slik person kan bli.
En annen prototype er klar i 2027
En fungerende Yugo-prototype er fortsatt noen år unna. Selskapet forventer å vise frem en fungerende prototype på Belgrade Expo i 2027.
Produksjonen er planlagt senere samme år. Det er en ambisiøs tidsplan for det gjenoppståtte merket. Mye må falle på plass før den tid.
Hvis den nye Yugoen kommer i produksjon, vil den konkurrere i Europa. Det skjer i segmentet for subkompakte hatchbacks.
Her finner vi allerede biler som Citroen C3 og Renault Clio. Det er også her Volkswagen finner kunder til Poloen.
Yugo annonserte sitt offisielle comeback i februar. De første tegningene av det som skulle bli en ny bil var et uklart bilde av bilens silhuett. Det var også noen kornete illustrasjoner.
Nå har publikum fått sin første offisielle titt på bilen. Spørsmålet er så om det nye (gjenfødte, red.) merket tåler distansen.
Det er mange bilmerker som ikke kan det. Flere av dem har allerede måttet vri om nøkkelen. Den siste konkursen er bare noen få dager gammel. Les mer om det her.