9. mai, 2025

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027.

Det gjenfødte bilmerket Yugo har vist frem en konseptbil.

Dette skjedde i forbindelse med Car Design Event 2025 i München. Den serbiske designeren Darko Marčeta har skapt den nye hatchbacken som merket fokuserer på.

Konseptbilen har ennå ikke et offisielt navn. Men ifølge ledelsen skal det gi et klart bilde av produksjonsbilen.

Det er en liten kombikupé, slik som bilene Yugo bygde på 1980- og 1990-tallet.

Designet er en todørs kombikupé. Den firkantede profilen er en nikk til fortiden. Ledelsen mener selv at bilen er «ideell for bykjøring».

Bilen har også funksjoner fra de originale Yugo-modellene. Samtidig har den moderne designelementer.

Yugos nye eier er Dr. Aleksandar Bjelic. Han kjøpte navnet i 2024.

Yugo er gjenfødt – men bare som et konsept

I en kommentar til Car Magazine sier de nye Yugo-folkene at konseptet er viktig.

– Det er ikke bare en historisk påminnelse, virket det som.

Selskapet har flere forskjellige versjoner av den kommende bilen i tankene. Først av alt blir det bensin. Både med og uten turbo.

En elbil er også noe som diskuteres, veies og diskuteres for tiden. Men om det kommer, avhenger av markedets etterspørsel.

Bilen vil være tilgjengelig med automatgir og manuell girkasse. Dette gir kundene flere valgmuligheter. Mange sjåfører foretrekker fortsatt manuelle girkasser, selv om de faktisk blir stadig sjeldnere i nye biler generelt.

Yugo har også antydet at det kan være rom for en «ytelsesorientert» modell. Det er imidlertid umulig å si hvor sint en slik person kan bli.

En annen prototype er klar i 2027

En fungerende Yugo-prototype er fortsatt noen år unna. Selskapet forventer å vise frem en fungerende prototype på Belgrade Expo i 2027.

Produksjonen er planlagt senere samme år. Det er en ambisiøs tidsplan for det gjenoppståtte merket. Mye må falle på plass før den tid.

Hvis den nye Yugoen kommer i produksjon, vil den konkurrere i Europa. Det skjer i segmentet for subkompakte hatchbacks.

Her finner vi allerede biler som Citroen C3 og Renault Clio. Det er også her Volkswagen finner kunder til Poloen.

Yugo annonserte sitt offisielle comeback i februar. De første tegningene av det som skulle bli en ny bil var et uklart bilde av bilens silhuett. Det var også noen kornete illustrasjoner.

Nå har publikum fått sin første offisielle titt på bilen. Spørsmålet er så om det nye (gjenfødte, red.) merket tåler distansen.

Det er mange bilmerker som ikke kan det. Flere av dem har allerede måttet vri om nøkkelen. Den siste konkursen er bare noen få dager gammel. Les mer om det her.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør...

Prissjokk – en liter bensin koster 2100 kroner

Formel 1 står overfor en enorm prisøkning for det...

Studie: Hybridbiler forurenser mer enn dieselbiler

En ny nederlandsk studie peker på ladbare hybrider som...

Hvorfor er det ikke bilskilt foran på motorsykler?

Har du noen gang lurt på hvorfor det ikke...

Elbilforeningen tatt på alvor – snakk om at Tesla er trukket tilbake

For andre gang på noen måneder har nordmennene vært...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...