9. mai, 2025

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter.

En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra har skapt sinne hjemme i Kina.

Oppdateringen begrenset bilens mange hestekrefter betydelig. Dette fikk flere bileiere til å reagere svært sterkt.

Den kinesiske bilprodusenten Xiaomi lanserte nylig SU7 Ultra i Kina. Teknologigiganten hevder at bilen har hele 1548 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal derfor fullføres på bare 1,98 sekunder.

Akkurat som toppfarten er 350 km/t. Det er en bil med betydelig ytelse. I hvert fall på papiret. Men en programvareoppdatering endret alt, og det har gjort kundene rasende.

Xiaomi har redusert effekten til 900 hestekrefter, og krever at eierne består et kjøreteknisk kurs hvis de vil ha alle bilens hestekrefter igjen.

Xiaomis programvare er nå permanent trukket tilbake

For å låse opp de originale 1548 hestekreftene, må eierne oppfylle en rekke spesielle krav. Inkludert blant annet: et kjørekurs som Xiaomi selv valgte.

I tillegg til baneturen må også eierne av Ultra-bilene «godkjennes». Dette skulle gjøres via et spesielt vurderingssystem utviklet av Xiaomi.

Programvareoppdateringen introduserte også en endring i bilens launch control.

En tidsforsinkelse på 60 sekunder ble innført. Eierne måtte vente et minutt fra de trykket på knappen til funksjonen kunne brukes. Xiaomi fortalte kundene sine at de ville forhindre misbruk på denne måten. Blå. ved rødt lys.

Kineserne stopper oppskytningen på grunn av dødsulykke

Reaksjonene fra bileierne uteble ikke. Ifølge mediehuset Carnewschina var mange eiere sinte over endringene. De følte seg begrenset av den nye programvaren.

Den negative responsen har allerede fått konsekvenser. Xiaomi har valgt å trekke tilbake hele programvareoppdateringen

Teknologigruppen innså senere behovet for forbedring. Xiaomi innrømmet at kommunikasjonen rundt fremtidige programvareoppdateringer må være mer transparent.

Til tross for tilbaketrekningen opprettholder Xiaomi et synspunkt. De tror fortsatt at en racerbane er det tryggeste stedet å «prøvekjøre SU7 Ultra»

Det er imidlertid langt fra første gang kineserne har havnet i trøbbel på grunn av Xiaomi. Så sent som i april måtte teknologikonsernet utsette lanseringen av en ny modell fordi det var for mange problemer med den første. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford forventer å tape 36 milliarder kroner på elbiler i år.

Ford forventer nå å komme ut av 2025 med...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det...

Ny Mercedes til en halv million kan ikke lade overalt

Mercedes' nye elbil CLA imponerer på papiret. Men i...

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...