10. mai, 2025

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske FTZ.

En gjennomsnittlig bil i Danmark brukes bare fem prosent av tiden. Selvkjørende biler og mobilitet som en tjeneste (MAAS) kan potensielt endre dette bildet betydelig.

Likevel mener Andreas True, IT-sjef i FTZ, at denne typen ting ligger langt inn i fremtiden.

Selv om Andreas True erkjenner de massive investeringene i teknologi, er han forsiktig med å kalle det som skjer akkurat nå noe annet enn «avanserte eksperimenter».

Det skriver FTZ i en pressemelding .

Utviklingen av selvkjørende biler handler ikke bare om komfort og sikkerhet. Det inkluderer også potensielle forretningsmodeller som mobilitet-som-en-tjeneste.

Her kan biler deles og utnyttes mye mer effektivt. Dette kan etter hvert erstatte behovet for privat bileie.

Spørsmålet er om det noen gang vil bli økonomisk og praktisk attraktivt for brukerne. Det krever tillit, teknologi, lovgivning og endrede vaner, sier Andreas True.

Teknologiske utfordringer og deretter den virkelige verden

Mange moderne biler har avanserte førerassistansesystemer som adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og automatisk nødbremsing.

Disse systemene gir økt komfort og sikkerhet. De flytter imidlertid ikke det grunnleggende ansvaret bort fra bilføreren.

Bare noen få biler på markedet i dag er sertifisert til nivå 3 av 5 på SAEs skala for selvkjørende teknologi.

Dette viser at ekte autonomi blant biler for det første er svært sjelden og for det andre svært langt unna.

Andreas True påpeker at systemene kan avlaste sjåføren. De kan imidlertid ikke overta menneskelig instinkt og ansvar.

– Hvis en ball ruller ut på veien, vil en erfaren sjåfør umiddelbart tro at det kan være et barn bak den.

– Slik fungerer hjernen vår – og slik fungerer ikke maskinlæring ennå, sier Andreas True.

Lovverk, data og veien videre

En stor del av utfordringen for selvkjørende teknologi er uforutsigbarhet. Veiarbeid, dårlig skilting eller uvanlige værforhold kan forårsake problemer.

Lokale trafikkmønstre kan også gjøre det vanskelig for en selvkjørende bil å navigere riktig og trygt.

I tillegg varierer reguleringen mye mellom land og regioner. Dette gjør det komplekst å utvikle én global løsning.

Utviklingen av teknologien krever ekstremt store mengder data. Det krever også enorm testkapasitet, både fysisk og virtuelt.

Dette stiller enorme krav til både programvare og maskinvare i bilene. En moderne bil i dag inneholder flere kodelinjer enn et passasjerfly.

Ifølge FTZ er det sannsynlig at vi i de kommende årene vil se mer avansert autonomi. Dette vil skje i spesifikke og strengt kontrollerte miljøer.

Dette kan for eksempel være på motorveier eller i byområder med godt utbygd infrastruktur og svært tydelig skilting.

Imidlertid er den fullstendig selvkjørende bilen, som kan bevege seg fritt hvor som helst uten menneskelig innblanding, fortsatt noe som hører en svært fjern fremtid til.

– Det er ingen tvil om at teknologien utvikler seg raskt. – Men vi må være realistiske med tanke på hvor vi er, sier Andreas True.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Studie: Hybridbiler forurenser mer enn dieselbiler

En ny nederlandsk studie peker på ladbare hybrider som...

Audi tjener milliarder – men salget faller

Audi rapporterer en økning i omsetningen på 12 prosent...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige selvkjørende elbiler. Dette kan nå tvinge Tesla til å endre navn. Teslas planer om å...

Nye tall: Dansker i elbiler forårsaker mest skade

Nye tall avslører en overraskende trend: Elbiler fra Tesla, Hyundai og Ford har betydelig flere forsikringskrav enn eldre fossildrevne biler. Nye data fra bransjeorganisasjonen...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første. En...

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og mer terreng. For ett spesielt merke har det gått opp med 750 prosent på den...

Koenigsegg: Ny verdensrekord på 359 km/t var en ulykke

Koenigsegg Jesko Absolut er en av verdens raskeste biler, og nå har svenskene satt nok en rekord. Det var imidlertid ved et uhell, sier...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...