Elbilen Geely XingYuan tar forbi BYD og blir Kinas mestselgende modell, mens søsterselskapet Volvo Cars sliter med fallende salg og store kostnadskuttplaner .
Geely Auto, søsterselskapet til Volvo Cars, gjør det bra i det kinesiske hjemmemarkedet.
Ifølge den siste kvartalsrapporten har bilsalget økt med 48 prosent sammenlignet med året før. Samtidig har overskuddet mer enn tredoblet seg.
Dette står i sterk kontrast til Volvo, hvor de for tiden prøver å finne 18 milliarder kroner i besparelser. Her er det spesielt elbiler som trekker ned salget.
Dette er hva BestsellingCars skriver.
Hos Geely spiller elbilen XingYuan derimot en annen positiv rolle i veksten. I vår ble modellen den mest solgte bilen i hele Kina. Dette plasserer Geely foran konkurrenten BYD, som lenge har dominert elbilmarkedet i landet.
Elbilen XingYuan koster fra rett under 58000 danske kroner. Den lave prisen kan ha tiltrukket seg de mange kundene.
Bensinmodellen Xingyue L, en SUV som deler plattform og annen teknologi med Volvo XC60, har også hatt godt grep om kinesiske bilkjøpere. Det er imidlertid spesielt de elektriske og plug-in hybridmodellene som driver salget.
Geely XingYuan elbil leder salget i Kina
Mens Geely drar nytte av fremgangen hjemme i Kina, er eksporten en helt annen historie. Ting går mye tregere her.
Spesielt i Russland har det vært en betydelig nedgang i salget. Geely prøver imidlertid å finne nye markeder. Blant annet er det iverksatt en offensiv i Polen.
Til tross for utfordringene i utlandet, er suksessen i det kinesiske markedet nok til å sette prikken over i-en for hele regnskapet.
Overskuddet i årets første kvartal økte med hele 259 prosent. Det viser at Geely har funnet en formel som fungerer hjemme i Kina.
Søstermerket Volvo Cars opplever også synkende etterspørsel. Konsernet, som er delvis eid av Geely-gruppen, har varslet at de vil spare 18 milliarder kroner.
Dette skyldes blant annet en nedgang i salget av elbiler. Volvo prøver nå å tilpasse seg endret etterspørsel og redusere kostnadene.
Geely Auto planlegger å utvide utvalget sitt med flere elbiler og ladbare hybrider. Målet er å opprettholde foringen i Kina og samtidig øke eksporten.
Geely fokuserer på nye markeder etter russisk nedgang
I Russland har salget av Geely-biler stupt. Dette er blant annet knyttet til politiske forhold og endringer i importforskrifter. For å kompensere fokuserer Geely nå på nye europeiske markeder, med Polen som det første steget.
Kinas bilmarked er verdens største, og konkurransen er hard. Likevel har Geely klart å klemme seg inn på førsteplassen foran sterke rivaler som BYD. D
Dette skyldes ikke bare prisen, men også et bredt utvalg av modeller som appellerer til mange forskjellige kundetyper.
XingYuan-modellen er ikke alene i Geelys elbilprogram. Flere nye modeller er på vei. Ambisjonen er å utnytte momentumet selskapet nå har oppnådd.
Geelys utenlandske merker er langt fra de eneste som sliter både i Kina og med eksport ut av det kommunistiske regimet.
Nylig sa en av Geely Holdings største konkurrenter at de ikke er i tvil om at konkurransen i markedet vil koste flere bilmerker livet. Les mer om det her.