Peugeot 3008 oppnår lave poengsummer for førerassistansesystemer i en ny test fra Euro NCAP og lever totalt sett under forventningene.
Peugeot 3008 har nettopp gjennomgått den siste sikkerhetsvurderingen fra Euro NCAP , og resultatet er litt skuffende: bare fire av fem stjerner.
Dette plasserer den nye elektriske versjonen av den populære SUV-en under konkurrenter som Tesla Model 3 og MG S5 EV, som begge har oppnådd fem stjerner i de samme testkriteriene.
Den nye 3008-en er testet i sin elektriske versjon med et 73 kWh batteri og venstreratt, og selv om bilen presterer solid i flere kategorier, er det spesielt den lave poengsummen på avansert førerassistanse som trekker ned det samlede resultatet.
Høye karakterer for barn og voksne – men svak assistanse i Peugeot 3008
I de to viktigste kategoriene for passasjersikkerhet oppnår Peugeot 3008 henholdsvis 82 prosent for voksne og 85 prosent for barn.
Dette er solide resultater, som blant annet skyldes en stabil kupékonstruksjon, gode resultater ved front- og sidekollisjoner, og at sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer og beltestrammere fungerer korrekt.
Modellen får også ros for sin barnesikkerhet. Fullstendige poengsummer gis i kollisjonstester for både seks- og ti år gamle testdukker. Peugeot har også implementert et brukervennlig system for deaktivering av airbager på forsetet for bakovervendte barneseter.
Men innen aktive sikkerhetssystemer – i kategorien sikkerhetsassistent – scorer 3008 bare 62 prosent.
Dette skyldes blant annet mangel på barneovervåking, begrenset førerovervåking og suboptimal ytelse i varslingssystemer for baksetepassasjerer.
Euro NCAP bemerker at bilens AEB-system (automatisk nødbremsing) reagerer akseptabelt på biler og syklister, men bare moderat bra på fotgjengere.
God beskyttelse for fotgjengere – men ingen syklistbeskyttelse når døren åpnes
Peugeot 3008 scorer 79 prosent i kategorien for sårbare trafikanter. Bilen har et aktivt pansersystem som løfter panseret ved en kollisjon for å redusere hodeskader på fotgjengere og syklister. I tillegg beskytter bilen godt mot skader på bein og hofter.
Men bilen scorer null poeng i den nye testen for «dørforebygging» – systemer som hindrer at dørene åpnes hvis en syklist passerer i nærheten.
Den drar ned i en kategori der Tesla Model 3 nylig ble rost for funksjonaliteten sin.
Førerassistansesystemer henger etter i den franske elbilen
Den største kritikken i Euro NCAPs test er imidlertid førerassistansesystemene. Her oppnår Peugeot 3008 en totalscore på bare 62 prosent.
Bilen har verken automatisk aktivering av fartsbegrenser, barnesikkerhetsovervåking eller et aktivt varslingssystem for baksetet. Dette er en betydelig belastning, spesielt i en tid hvor mange elbiler differensierer seg med en høy grad av digitalt sikkerhetsutstyr.
Ifølge Euro NCAPs direktør, Aled Williams, bør Peugeot bruke resultatene som en mulighet til å forbedre sin teknologiske sikkerhetspakke:
«Vi forventer at moderne biler i 2025 vil levere høy ytelse innen både passiv og aktiv sikkerhet. Det er positivt at Peugeot 3008 beskytter passasjerene godt, men bilens førerassistanse må oppdateres hvis den skal være i forkant», sier Aled Williams.
Peugeot 3008 ble testet i mai 2025 og gjelder for alle versjoner i modellserien. Testbilens totalvekt var 2 104 kg, og den ble klassifisert som en liten SUV i Euro NCAPs testkategori.
Du kan se hele kollisjonstesten og alle resultatene på euroncap.com .