Bilmerke nær konkurs – skylder 1,8 milliarder kroner

Kinesiske Neta Auto ligner et konkursbo, som sliter med en gjeld på 1,8 milliarder kroner og mislykket refinansiering. Toyota benekter rene rykter om et oppkjøp.

Det kinesiske bilmerket Neta Auto ser mest ut som en konkurs.

Morselskapet Hozon New Energy Automobile Co., Ltd har også begjært seg konkurs i det kinesiske rettssystemet.

Dette kommer etter måneder med økonomiske utfordringer for Neta Auto. Selskapet sliter med en gjeld på rundt 2 milliarder yuan. Dette tilsvarer omtrent 1,8 milliarder danske kroner. Toyota har også avvist rykter om et oppkjøp.

Dette rapporteres av Car News China .

Rettsdokumenter fra 13. mai 2025 viser at konkurssaken allerede er anlagt. Søknaden ble sendt inn av Shanghai Yuxing Advertising Co., Ltd.

I henhold til kinesisk konkurslovgivning starter prosessen vanligvis med en søknad om rekonstruksjon. Det kan også være en formell konkursbegjæring.

Når en kreditor begjærer konkurs, må retten varsle debitorselskapet innen fem dager.

Debitor har deretter syv dager til å protestere mot forespørselen. Dersom en rekonstruksjon gjennomføres, må skyldneren eller den oppnevnte bobestyreren fremlegge et utkast til rekonstruksjonsplan.

Dette må gjøres overfor retten og kreditorene innen seks måneder etter rettens beslutning om å igangsette rekonstruksjonen.

Neta Auto har aktivt søkt etter ny finansiering. Dette skulle løse selskapets driftsproblemer. 24. januar 2025 holdt selskapet et aksjonærmøte for å diskutere finansieringsrunden kalt serie E.

Økonomiske utfordringer for Neta Auto

Planen var å samle inn omtrent 4–4,5 milliarder yuan. Dette tilsvarer 3,9–4,4 milliarder danske kroner. En hovedinvestor ville bidra med rundt 3 milliarder yuan, tilsvarende omtrent 2,9 milliarder danske kroner.

Ifølge selskapets plan skulle de 3 milliarder yuanen fra hovedinvestoren ha blitt mottatt i april. Det var etter at gjeldsproblemene var løst. Pengene var til å gjenopprette produksjonen fullt ut og finansiere fremtidig utvikling.

Kilder interne i Neta Auto bekrefter imidlertid at midlene fortsatt ikke var å se i midten av mai. Dette har forverret den økonomiske situasjonen for elbilprodusenten.

Allerede i mars 2025 besøkte flere leverandører Neta Autos hovedkvarter i Shanghai. De søkte etter betalingsløsninger.

Dette fikk selskapet til å organisere en leverandørkonferanse med fokus på gjeldsrestrukturering.

25. mars annonserte Neta at de hadde inngått avtaler om gjeldskonvertering med en rekke investorer og leverandører. Avtalene ble inngått med 134 kjerneleverandører. De utgjorde over 2 milliarder yuan eller omtrent 1,9 milliarder danske kroner.

Toyota benekter rykter om oppkjøp

Planen fikk positive tilbakemeldinger fra ledende leverandører. Blant dem var CATL og Gotion High-Tech. Dette har imidlertid ikke vært nok til å avverge den nåværende situasjonen.

Rykter om et mulig oppkjøp fra Toyota har også sirkulert. Toyota China har imidlertid eksplisitt avvist spekulasjoner om et potensielt oppkjøp av Neta Auto.

Xu Yiming er leder for merkevarekommunikasjon hos Toyota Motor (China) Investment Co., Ltd. Han svarte tydelig da han ble spurt om Neta.

– Vi har aldri hørt om denne saken og ber om hjelp til å avkrefte det ryktet.

Andre medier som har kontaktet Neta Auto skriver også at ryktene om et oppkjøp er svært langt fra virkeligheten. Fremtiden til den kinesiske elbilprodusenten er derfor fortsatt usikker.

Men dette er ikke første gang Neta Auto har skapt overskrifter. Faktisk gikk merkets batteriproblemer verden rundt da en kvinne, etter bare ett år i en av bilene, rapporterte at rekkevidden var redusert med 90 prosent. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

EU vil fjerne førerkort fra sjåfører over 70 år

Hos Optikerforbundet støtter direktør Per Michael Larsen et kommende...

Elon Musk gjør det umulig å saksøke Tesla

Etter kontroversen rundt Elon Musks lønnspakke har Tesla endret...

Skatteminister: Elbilister bør nå få mer hjelp

Ikke bare vil alle elbiler tilsynelatende være avgiftsfrie i...

Porsche skroter ideen om 80 prosent elbiler innen 2030

Porsche som merke har lidd mer skade enn noe...

Aktivister blokkerer trafikken: «Regjeringen eskalerer klimakollapsen»

København rammes av nok en veisperring fredag morgen –...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dette er grunnen til at Donald Trump aldri kan kjøre bil igjen

Det finnes ingen lov som direkte forbyr USAs president å kjøre bil. Men i praksis vil Donald Trump aldri sette seg bak rattet igjen....

Samferdselsministeren vil gjøre usynlige parkeringsavgifter ulovlige

Til tross for flere anbefalinger har flere danske parkeringsselskaper fortsatt å utstede usynlige parkeringsavgifter. Det er på grensen til loven, og nå griper samferdselsministeren...

Tesla Model Y tilbakekalt – setene er løse

En kritisk sveisefeil i bakseteryggen tvinger Tesla til å tilbakekalle Model Y. Dette gjelder biler produsert fra juni 2022 til mars 2024. Tesla står...

BMW Speedtop får V8-motor med 625 hestekrefter

BMW har avduket den nye Speedtop. En coupé med V8-motor og 625 hk fra M8 Competition. Dessverre vil det bare bli bygget 70 biler....

Bilsjef: Bare to kinesiske bilmerker overlever i Danmark

Akkurat nå yrer det av dem. Og det er flere på vei. Men hos nederlandske Van Mossel tror sjefen at bare to kinesiske bilmerker...

Russland har beslaglagt alle Porsche-butikker

I Russland er Porsche Center Moskva blitt beslaglagt. Dette skjer etter et krav på 2 milliarder kroner fra GAZ-gruppen, som mener at Volkswagen har...

General Motors: Forbud mot fossildrevne biler er skadelig

Til tross for økende motstand fra den føderale regjeringen planlegger California å forby nye bensin- og dieselbiler. Men det er skadelig, sier General Motors....

FDM fraråder denne bilen – dansker bør holde seg unna den

Bilen kan være ny. Men sikkerheten til Dacia Bigster er ikke der den forventes å være i 2025, sier medlemsforeningen FDM. Medlemsforeningen FDM går...

Nå kollapser også salget av elbiler i Australia.

Salget av elbiler i Australia har falt til det laveste nivået på to år. Australske bilkjøpere velger hybrider fordi de ikke stoler på rekkevidden...

Elon Musk gjør det umulig å saksøke Tesla

Etter kontroversen rundt Elon Musks lønnspakke har Tesla endret vedtektene sine i Texas. Aksjonærene må eie 3 prosent av aksjene for å kunne saksøke...

McLaren bruker 29 millioner kroner på syntetisk drivstoff

Formel 1-teamet McLaren fyller ikke bare Formel 1-bilene sine med syntetisk drivstoff. Merket bruker 29 millioner kroner på 3,8 millioner liter drivstoff til resten...

Volkswagen skroter ID. – Elbiler får nå «ekte» navn

Volkswagen skroter ID.2 All and Every 1 – elbiler får ekte navn som Polo og Lupo for å konkurrere mot Tesla og de billigere...