Kinesiske Neta Auto ligner et konkursbo, som sliter med en gjeld på 1,8 milliarder kroner og mislykket refinansiering. Toyota benekter rene rykter om et oppkjøp.
Det kinesiske bilmerket Neta Auto ser mest ut som en konkurs.
Morselskapet Hozon New Energy Automobile Co., Ltd har også begjært seg konkurs i det kinesiske rettssystemet.
Dette kommer etter måneder med økonomiske utfordringer for Neta Auto. Selskapet sliter med en gjeld på rundt 2 milliarder yuan. Dette tilsvarer omtrent 1,8 milliarder danske kroner. Toyota har også avvist rykter om et oppkjøp.
Dette rapporteres av Car News China .
Rettsdokumenter fra 13. mai 2025 viser at konkurssaken allerede er anlagt. Søknaden ble sendt inn av Shanghai Yuxing Advertising Co., Ltd.
I henhold til kinesisk konkurslovgivning starter prosessen vanligvis med en søknad om rekonstruksjon. Det kan også være en formell konkursbegjæring.
Når en kreditor begjærer konkurs, må retten varsle debitorselskapet innen fem dager.
Debitor har deretter syv dager til å protestere mot forespørselen. Dersom en rekonstruksjon gjennomføres, må skyldneren eller den oppnevnte bobestyreren fremlegge et utkast til rekonstruksjonsplan.
Dette må gjøres overfor retten og kreditorene innen seks måneder etter rettens beslutning om å igangsette rekonstruksjonen.
Neta Auto har aktivt søkt etter ny finansiering. Dette skulle løse selskapets driftsproblemer. 24. januar 2025 holdt selskapet et aksjonærmøte for å diskutere finansieringsrunden kalt serie E.
Økonomiske utfordringer for Neta Auto
Planen var å samle inn omtrent 4–4,5 milliarder yuan. Dette tilsvarer 3,9–4,4 milliarder danske kroner. En hovedinvestor ville bidra med rundt 3 milliarder yuan, tilsvarende omtrent 2,9 milliarder danske kroner.
Ifølge selskapets plan skulle de 3 milliarder yuanen fra hovedinvestoren ha blitt mottatt i april. Det var etter at gjeldsproblemene var løst. Pengene var til å gjenopprette produksjonen fullt ut og finansiere fremtidig utvikling.
Kilder interne i Neta Auto bekrefter imidlertid at midlene fortsatt ikke var å se i midten av mai. Dette har forverret den økonomiske situasjonen for elbilprodusenten.
Allerede i mars 2025 besøkte flere leverandører Neta Autos hovedkvarter i Shanghai. De søkte etter betalingsløsninger.
Dette fikk selskapet til å organisere en leverandørkonferanse med fokus på gjeldsrestrukturering.
25. mars annonserte Neta at de hadde inngått avtaler om gjeldskonvertering med en rekke investorer og leverandører. Avtalene ble inngått med 134 kjerneleverandører. De utgjorde over 2 milliarder yuan eller omtrent 1,9 milliarder danske kroner.
Toyota benekter rykter om oppkjøp
Planen fikk positive tilbakemeldinger fra ledende leverandører. Blant dem var CATL og Gotion High-Tech. Dette har imidlertid ikke vært nok til å avverge den nåværende situasjonen.
Rykter om et mulig oppkjøp fra Toyota har også sirkulert. Toyota China har imidlertid eksplisitt avvist spekulasjoner om et potensielt oppkjøp av Neta Auto.
Xu Yiming er leder for merkevarekommunikasjon hos Toyota Motor (China) Investment Co., Ltd. Han svarte tydelig da han ble spurt om Neta.
– Vi har aldri hørt om denne saken og ber om hjelp til å avkrefte det ryktet.
Andre medier som har kontaktet Neta Auto skriver også at ryktene om et oppkjøp er svært langt fra virkeligheten. Fremtiden til den kinesiske elbilprodusenten er derfor fortsatt usikker.
Men dette er ikke første gang Neta Auto har skapt overskrifter. Faktisk gikk merkets batteriproblemer verden rundt da en kvinne, etter bare ett år i en av bilene, rapporterte at rekkevidden var redusert med 90 prosent. Les mer om det her .